RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kost for smalere midje

Sist oppdatert:
Selv om det ikke er mulig å punktslanke kroppen, finnes det måter å redusere fettet rundt midjen. Slik reduserer du livmålet:

Såkalt epleformet overvekt er forbundet med insulinresistens og øker risikoen for type 2 diabetes, høyt blodtrykk, problemer med kolesterol og fettstoffer og hjertesykdom. Hos kvinner kan det også medføre fertilitetsproblemer, menstruasjonsforstyrrelser og økt kroppshår.

Mer grønnsaker og mindre sukker

Det er viktig å spise så mange og ulike grønnsaker som mulig, to porsjoner frukt/bær daglig, en neve blandede nøtter/frø, erstatte en del av brød/poteter/ris/pasta med belgfrukter, velge svært grovt brød, redusere inntaket av animalsk mettet fett og øke inntaket av fiskefett fra fet fisk, olivenolje, rapsolje og avokado.

Videre er det viktig å øke noe inntaket av magre proteinkilder som fisk, kylling, kjøtt, kesam, cottage cheese, yoghurt. Alle sukkertyper bør holdes til et absolutt minimum.

Stress ned

Det er svært viktig med daglig mosjon, samt styrketrening 2-3 ganger i uken for å øke muskelmassen, fordi da minsker kroppens insulinresistens. Kronisk stress og for lite søvn forverrer insulinresistens og gjør det vanskeligere å gå ned i fett - særlig rundt magen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere