RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kostholdet spolerer treningen

Sist oppdatert:
Trener du hardt uten å spise riktig mat? - Da får du dårlig utbytte av treningen, mener norsk kostholdsekspert.

(SIDE2): Spising som en faktor for å få best utbytte av treningen, er undervurdert, mener Kostholdsrådgiver Kenn Hallstensen i Eat International AS.

- Hvis du trener flere ganger i uka er det fort gjort å få mangel på kalsium, magnesium og B- vitaminer og andre viktige næringsstoffer. Det er viktig å fylle opp lagrene igjen med disse stoffene, sier Hallstensen.

Les også: Viktigere enn trening

For mye ferdigmat

All form for fysisk trening er nedbrytende, og særlig hardtrening kan tære på kroppens vitaminlagre. Derfor er det ekstra viktig å spise rett mat når man trener hardt, mener Hallstensen som har fått i oppgave å følge kostholdet til fotballgutta i Strømsgodset. Vi gjorde tester og fant ut at gutta ikke spiste rett mat. Blodprøver tatt av spillerne i Strømsgodset avslørte at toppidrettsutøverne generelt hadde mangler på vitaminer. Årsaken er store treningsmengder og et kosthold med for mye ferdigmat.

Ved å guide de i riktig retning mener han at ytelsen på treningen kan bli mye bedre.

Optimal ytelse

- Som toppidrettsutøver merker man forskjell på om kroppen fungerer 95 prosent eller 100 prosent, og kostholdet spiller en sentral rolle.

- Også vanlige mosjonister, som trener hardt, bør tenke på å spise riktig mat. Trener man hardt utskiller kroppen mer av stresshormonet kan føre til overtrening. Spiser man i tillegg dårlig mat, utskiller kroppen enda mer av stresshormonet og kroppen får en dårligere restitusjon.

Slik bør du spise:

- Du bør spise minst to til to og en halv time før trening. Spiser du mye rett før du skal trene, vil blodet være opptatt av fordøyelse i stedet for å tilføre musklene mest mulig oksygen og næring, samtidig som det vil virke ugunstig inn på blodsukkeret og hormonbalansen.

Hva bør jeg spise?

- Fet fisk med en god saus er helt perfekt, mye grønnsaker, men en potet bør holde.

Under treningen

- I løpet av en treningsøkt på halvannen til to timer, har du normalt bare behov for vann. Om du trener lenger enn det kan det være ok med en sportsdrikk.

Etter treningen?

- I løpet av en skikkelig treningsøkt, har kroppen fått seg en skikkelig trøkk. De første tre kvarterene etter trening er kroppen hissig på å fylle opp lagrene igjen. Det beste du kan få i deg, er proteinpulver som er blandet i en sportsdrikk og blandet med litt fett.

Følg Side2 på mobilen

LES OGSÅ: Nå starter treningsrushet

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere