RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kraftig fall i stortankratene

Sist oppdatert:
Det ble et voldsomt fall i VLCC-ratene sist uke, og ratene er nå de laveste siden tankoppturen startet i fjor høst
Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukesrapport er ikke turbulens i markedet over foreløpig. Det har vært brukbar aktivitet i VLCC-markedet den siste uken, men Bassøe mener at panikken har rammet VLCC-rederne.

Raten på reiser fra den Arabiske Gulf til Sør-Korea falt fra worldscale 72,5 til 42,5 i løpet av uken. På timecharterbasis betyr det et fall fra 36.700 dollar pr. dag til 14.200. Dermed har ratene falt godt under breakeven-nivået til Frontline, som ligger omkring 22.000 dollar pr. dag.

Vestover fra Gulfen har raten falt tilsvarende på worldscale-basis, og timecharterraten ligger på 18.800 dollar pr. dag, mot drøye 41.0000 forrige fredag.

Heller ikke i Vest-Afrika har ratene skåret klar av fallet, og er ned knapt 30 punkter til ws 60,5 for reiser til US Gulf. Det gir fortsatt en grei rate på timecharterbasis, 28.300 dollar, men kraftig ned fra litt over 50.000 dollar i uken før.

Suezmax-markedet i Vest-Afrika svekket seg også mot slutten av uken, etter en oppgang i første halvdel. Suezmax'ene får nå ws 112,5 på en reise med 135.000 tonn fra Vest-Afrika til østkysten av USA, ned 15 punkter. På timecharterbasis har raten falt fra 37.700 til 31.900 dollar pr. dag.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere