RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Krangler om SMS-krøll

Sist oppdatert:
Telenor legger skylda på NetCom, mens NetCom benekter feil i deres nett etter SMS-rotet på nyttårsaften.

Nå lover begge operatørene at du kan sende tekstmeldinger uten forsinkelser og feilmeldinger etter SMS-stormen nyttårsaften har lagt seg.

- Siden tidlig på morgenen første nyttårsdag har alt gått som normalt. Meldinger kommer fram uten forsinkelser, sier assisterende informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil til NTB.

Skylder på andre
Tuman Johnsens uttalelser står i kontrast til erfaringer flere mobilkunder har gjort. Mange opplevde nemlig å få nyttårshilsener tikkende inn på mobilen til langt utpå nyttårsdagen.

- Årsaken til det ligger hos andre mobilnett og SMS-sentraler. For eksempel har NetCom-kunder hatt problemer med å sende tekstmeldinger til Telenor-kunder, sier Esben Tuman Johnsen.

Johnsens uttalelser provoserer Informasjonsdirektør Guri Wormdahl i NetCom.

- Vi har ingen feil i vårt nett. Det hadde vi heller ikke på nyttårsaften. Men Telenor hadde åpenbart tekniske utfordringer selskapet ikke mestret, det har Telenor Mobil også innrømmet, sier Wormdahl.

NetCom hadde problemer
Kommunikasjonsdirektøren innrømmer at NetComs kunder opplevde forsinkelser i SMS-trafikken nyttårsaften, men understreker at alt har fungert som det skal siden rundt klokken 2 natt til 1. januar.

- Våre problemer ble rettet opp like etter klokken 3 natt til første nyttårsdag. Dessuten sendte våre kunder to milliarder tekstmeldinger i 2003, og det blir søkt å hausse opp dette til et problem. SMS-kapasiteten er enorm, sier Tuman Johnsen i Telenor Mobil.

Uansett om mobiloperatørene krangler seg imellom, lover både NetCom og Telenor Mobil at alt nå fungerer som det skal. Det betyr ingen forsinkelser og null feilmeldinger.

Ingen rabatter
- På nyttårsaften, når millioner av mennesker sender tekstmeldinger, blir det forsinkelser i SMS-sentralene som drives av Telenor Mobil og NetCom. Meldinger som sendes blir da plassert i kø, og det er nok dette etterslepet som gjorde at folk først fikk ønsker om godt nyttår sent på nyttårsdagen, sier avdelingsdirektør Torstein Olsen i Post- og teletilsynet til NTB.

Han tror ikke mobilkunder har rett på rabatt som følge av de mange forsinkede tekstmeldingene.

- Nei, det er iallfall ikke regulert i regelverket. Det er heller ikke sånn at tekstmeldingene nødvendigvis når fram med en gang. Vi er godt vant ellers i året, og det er nok grunnen til at vi opplever nyttårsaften som problematisk, sier Olsen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere