RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kristent korstog mot Schau

Sist oppdatert:
Den kristne avisen Norge IDAG sparker i gang en boikottaksjon mot selskapene som annonserer rundt «De syv dødssyndene».

(Side2): Assisterende redaktør i Norge IDAG Bjarte Ystebø er klinkende klar i sin dom. Han fikk med seg premieren på «De syv dødssyndene» torsdag kveld.

Spotter Jesus
- Programmet var som forventet. Det handler ikke om synd og rettferdighet. Det er bare en samling vulgariteter, sier Ystebø til Side2.

Les også:
Seerne raser mot TV 2
- Som å dra en laks ut av rumpa

Ystebø mener Kristopher Schaus omstridte skråblikk på de syv dødssyndene spotter Jesus.

- Jeg misliker hele konseptet. At man skal glorifisere og more seg over synd som er det største og mest alvorlige problemet mennesker har i dag slik kristne ser det. Det er synden som skiller oss fra Gud, og det er synden gjorde at Jesus måtte dø for oss på korset, sier Ystebø.

- Ablegøyene til Schau er en bespottelse av Jesus på korset, legger han til.

Boikotter annonsørene
Han blir ikke beroliget av at Kristopher Schau og hans to våpendragere Morten Ståle Nilssen og Øystein Karlsen virker kritisk til dødssynden forfengelighet. I Los Angeles viste de grelle eksempler på plastisk kirurgi og fokuset på utseende.

- Jeg oppfatter ikke den kritikken som troverdig, konstaterer Ystebø.

På grunn av Schaus nye program kjører Ystebøs avis og noen uidentifiserte samarbeidspartnere i gang en boikottaksjon.

- Vi oppfordrer alle som synes dette er nedbrytende å avstå fra produktene til selskapene som kjøper reklametid i og rundt programmet, sier Ystebø.

Blant annonsørene finner vi 1881, Braun, Coca-Cola, disneyfilmen «Jungelboken», oppvaskmiddelet Sun, Hadeland Glassverk, Rikstv, Canal Digital, Expert og Maxbo.

TV 2 taus om boikott
TV 2 sier til Side2 at de avventer før de uttaler seg om boikotten.

- Vi har ikke så mye å si om dette før vi vet hva det dreier seg om, sier informasjonsmedarbeider Alex Iversen i TV 2.

Organisasjonen Familie & Medier har også startet en kampanje mot «De syv dødssyndene». På opprop.no oppfordrer organisasjonen til å sende protester på sms, og vi e-post til TV 2. Organisasjonen sier til Side2 at de fortsetter aksjonen ette rå ha sett programmet.

- Både seriens innretning, introduksjon og behandlingen av kristne begreper og bibelstoff er preget av en latterliggjøring av Bibelen og de som tror på den. Dette fremmer diskriminering av kristne, sier Geir Magnus Nyborg i Familie og Medier til Side2.

Han opplyser at nærmere 10.000 mennesker har sluttet seg til aksjonen siden torsdag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere