RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Asle Bentzen, ibergen.no (illustrasjonsfoto)

Kritisk for Snarveien

Sist oppdatert:
Snarveien taper penger hver måned og nå skylder BNR på Fylkeskommunen.

Etter at BNR vant anbudet om hurtigbåten mellom Bergen og Askøy, endret HSD sine ruter og satte inn ekspressbusser. Også i høst justerte de busstilbudet og la bedre tilrette for passasjerene.

- Det var totalt ukjent for oss. Hadde vi visst dette på forhånd så hadde vi nok ikke tatt båtruten, sier administrerende direktør i BNR, Trygve Tønnesen til iBergen.no.

Selskapet har opplevd en prosentvis økning i passasjersvikten måned for måned, og teller nå på knappene for videre drift med Snarveien.

Taper også stort på drivstoff
I tillegg til passasjersvikten, så taper også BNR store penger på økte drivstoffpriser.

- Her konkurrerer vi på ulike vilkår. Alle andre selskap i landet har kontrakter som gir kompenasjon for økning i drivstoffpriser på over fem prosent. Det er ikke gitt til oss og vi taper dermed 70-80.000 kroner hver måned.

BNR har nå vært i kontakt med Fylkeskommunen og bedt om at selskapet får like vilkår som konkurrenter.

-Kan Snarveien bli lagt ned?
- Det er politisk vedtatt at båtruten mellom Askøy og Bergen skal gå. Vi har skissert flere løsninger for Fylkrskommunen, der mindre båt på ruten er ett alternativ. BNR kommer ikke til å gi opp ruten, sier Tønnesen som legger til at selskapet er det rederiet med best presisjon og kontiunitet i hele landet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere