RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Aas, Erlend (Scanpix)

Økt skatt er svaret på alt

Sist oppdatert:
Staten vil redusere bilkjøringen i byene, og ser ingen andre løsninger enn økte avgifter.

Det er all grunn til å være skeptisk når staten vil innføre nye «grønne» avgifter. Historien har lært oss at avgifter er avgifter, og at hovedmålet bak de aller fleste er mer penger til statskassen.

I disse dager sysler flere departementer med planer om å innføre skatt på fri parkering i byene.

For samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa kunne et alternativ være å få togene til å gå i rute, sette ned prisene på kollektivtransport eller gjennomføre noe som tydeligvis er i nærheten av en norsk månelanding; få bygget et sammenhengende sykkelveinettverk i Oslo og de andre storbyene!

Eller noe så radikalt som å subisidere miljøvennlig atferd, eksempelvis ved å la det være fradragsberettiget om arbeidsgiver stilte sykler til rådighet for de ansatte eller skattefritak på subsidiering av månedskort på buss og t-bane.

Men det er enklere å straffe dem som må bruke bil, og som får gratis parkering av arbeidsgiver.

Sannhetsvitne er forsker Knut Sandberg Eriksen ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), som ifølge Dagsavisen (se faksimile) mener at arbeidstakere i Oslo i fjor sparte 1,2 milliarder kroner på gratis parkering på jobben.

– Egentlig har de som har tilgang til gratis parkeringsplass og bruker den, fått et skjult lønnstillegg, sier Eriksen til avisen.

TØI-forskerne har hatt utgangspunkt i månedsleien ved store parkeringshus, og regner verdien til 2.790 kroner per måned. Da hopper de bukk over at dette ikke er den reelle kostnaden, og at parkeringshusene stort sett er superlønnsomme. I mange tilfeller vil arbeidsgivers reelle kostnad være langt lavere.

Det blir som å skattlegge tilgang til gratis vann på arbeidsplassen med grunnlag i literprisen på Bonaqua på nærmeste bensinstasjon.

De fleste arbeidstakere ser ikke på transporten til og fra jobb som en privat fordel, men som en utgift til inntekts ervervelse. Derfor har også bruk av kollektivtransport og reisekostnader vært fradragsberettiget på selvangivelsen. Det blir å snu prinsippet på hodet å skattlegge fravær av kostnader, omtrent på linje med den omdiskuterte skatten på fordelen av å bo i egen bolig.

På Stortinget er SV og Ap for avgift på fri parkering, mens Høyre og Frp er imot.

i dag er høy prising av parkering et effektivt tiltak for å få ned biltrafikken til sentrum. Underlig nok er det gjennomført slik at gevinsten går rett i lommen på mer eller mindre tvilsomme aktører i den private parkeringsbransjen - tvilsomme fordi de opererer i en juridisk gråsone med parkeringspriser og straffegebyrer som ikke er lovhjemlet.

Jeg har ikke noe imot rushtidavgifter, hvor avgiftene treffer den dyreste og mest forurensende biltrafikken.

Men det hadde vært oppmuntrende om politikerne brukte mer tid på å gjøre jobben sin - nemlig tilby et kollektivtilbud som virker og sykkelveier som ikke ender i trafikkerte veikryss - og lot være å trive til økte avgifter som svar på alt.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere