RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Økte annonsinntekter for amerikansk avishus

Sist oppdatert:
Avisdelen til det amerikanske mediehuset E.W. Scripps viste en svak bedring i tredje kvartal, men økte avispapirpriser holder igjen bunnlinjen
Scripps som er store innen både aviser og TV i USA, fikk et resultat i avisdelen på 60,9 millioner dollar. Det er en økning på marginale 0,3 prosent. Annonseinntektene økte imidlertid med 1,1 prosent til 128 millioner dollar.

Det går frem av rapporten for tredje kvartal lagt frem i ettermiddag norsk tid. Scripps forventer en lav ettsifret prosentmessig økning også for fjerde kvartal .

En oppslitting av annonseinntektene viser et fall i lokale annonser på 4,4 prosent, mens rubrikk annonseringen var flat. Det er de nasjonale annonsene som trekker mest opp med en økning på hele 12 prosent. Produksjon av annonser og andre inntekter økte med 7,7 prosent, melder Scripps.

Avishuset opplevde et fall i abonnementsinntektene på 3,6 prosent til 32,3 millioner dollar. Scripps eier 21 regionale aviser i USA.

Det som trekker mest ned for Scripps er økte avispapirpriser. Kostnadene til avispapir og trykk økte ifølge Scripps med 10 prosent, mens avispapirprisene isolert økte med 11 prosent.

Norske Skog er eksponert for utviklingen i det amerikanske avispapirmarkedet både direkte via eksport fra Europa, og indirekte gjennom eierandelen på omkring 33 prosent i Norske Canada.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere