RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kur mot køgalskap

Lut lei av rushtid og kø? Ta fram sykkelen nå. Vi har tipsene – og advarslene.

Vi begynner like gjerne med en advarsel: Er du ikke nok motivert, så dropp det. For i ærlighetens navn – det krever en viss viljestyrke å sykle til jobben når det sludder på langs og slapset trenger igjennom klærne.

Hvis du fortsatt leser nå, har du kanskje den rette motivasjonen. Da vil du oppleve at sykling selv på den svarteste vinteren har en god dose sjarm. Du sykler rett forbi køen, sparer tid og CO2-utslipp, og får trim på kjøpet.

Og med noen tips med på veien kan det godt hende du avslutter hver eneste tur med et selvtilfreds smil.

Sykkelen
Har du to sykler, ta den gamle. Byens saltlake eter på sykkelen, uansett hva den er laget av.

Har du bare en ny og fin sykkel, og du ønsker å bevare den fin, kreves litt arbeid. Før du ruller ut på nysaltet vei, bør du vaske den grundig og polere alt som lar seg polere med hard polish.

Obs: Ikke poler bremsebanene på felgen. Da får du en ubehagelig overraskelse neste gang du skal bremse.

Vask sykkelen regelmessig, og bruk mye vann for å løse opp saltet. Smør alle bevegelige deler grundig, og tørk vekk overflødig olje. Er det mye snø og kulde der du sykler, bruk et silikonbasert smøremiddel. Det tåler kulda bedre.

Mer om sykkelvedlikehold finner du her.

Om du ser bilistene godt, er det ikke sikkert de ser deg. Derfor er reflekser ekstremt viktig. Vintersykkelen skal ha reflekser foran og bak og i hjulene, og bruk refleksvest.

Lys foran og bak er en selvfølge. De trenger ikke koste mye: Sportsbutikkene selger sett med lette og lettmonterte diodelykter for en drøy hundrelapp.

Pigg eller piggfritt?
Skal du ha maksimalt grep på ethvert føre, bør du kjøpe piggdekk. Bare pigger gir grep på helårssyklistens marerittføre. På bløt is, hard, glasert snø eller snø over blank is blir en sykkel uten piggdekk like styrbar som et polsk vogntog i Vinter-Norge.

Skal du først kjøpe piggdekk, pung ut og kjøp de dyreste (800-900 kroner). De billigste har etter vår erfaring for få pigger.

Velger du bussen de (relativt få) dagene i løpet av en vinter med marerittføre, greier du deg fint uten piggdekk. På pakket snø gir vanlige terrengsykkel med knaster godt grep, og i løsere snø er det ingen forskjell mellom piggdekk og vanlige dekk.

De rette klærne
Bruk gjerne de samme klærne som du ville brukt til en treningstur på ski. Skal du sykle langt, fort eller i mange motbakker, bør du bruke superundertøy innerst. Ytterklærne må ha vindtett front om vinteren, men kan godt ha pustende stoff bak. I regnvær er en lett goretexjakke god å ha.

Føtter, hender og hode skal du ta ekstra godt vare på. Gode sportsbutikker selger sykkelluer som er spesiallagd for å passe under hjelmen. Vindtette hansker i neopren og/eller fleece holder hendene varme.

Sokker i ull er best, de isolerer fortsatt litt også hvis de blir våte. Bruker du sykkelsko, anbefales skoovertrekk i tykk neopren varmt. Har du vanlige pedaler, finn fram et par varme, men ikke for klumpete sko. Mange helårssyklister bruker et enkelt, men effektivt knep i regnvær: Plastpose med strikk.

Ta det rolig og venn deg til forholdene på de første turene. Får du først vintersykling under huden, vil du aldri lengte tilbake til bilkøen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere