RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kurs-smell for antivirus

Sist oppdatert:
Antivirusselskaper som Norman, Symantec og Trend Micro blir hardt straffet dagen etter at Computer Associates og Microsoft lanserte gratis datasikring. - Et gedigent PR-stunt, raser konkurrentene.

Tirsdag lanserte Computer Associates og Microsoft et gratistilbud til Windows-brukere over hele verden. Det har fått store konsekvenser for konkurrentenes børskurser. I USA falt Symantec, som er verdens største antivirus-produsent, med over sju prosent. Noe av fallet kan dog ha sammenheng med at Symantec gjennomførte en aksjesplitt tirsdag.

Trend Micro endte ned over ni prosent på Tokyo-børsen.

Intet nytt
Her hjemme er det Norman ASA som får gjennomgå. Aksjekursen i selskapet har falt 6,7 prosent ved 12.40-tiden.

Mye av årsaken til fallet er at både Symantec, Trend og Norman henter en stor del av sin omsetning fra hjemmemarkedet. Her har Computer Associates til nå vært nærmest fraværende, men den nye gratistjenesten vil etter all sannsynlighet gi selskapet en solid markedsposisjon.

- Det eneste nye her er at Microsoft er distribusjonskanal. Gratis datasikkerhet har jo vært tilgjengelig lenge. De fleste bredbåndsbrukere har antivirus og brannvegg i abonnementet, sier Stein Møllerhaug i Symantec Norge til TV 2 Nettavisen.

- Lurer kundene
Tirsdag uttalte sikkerhetsansvarlig Roger Haug i Computer Associates til TV 2 Nettavisen at selskaper som Symantec og Norman tar for mye betalt for antivirus.

- Noen hjemmebrukere kan muligens føle de er blitt lurt av de høye prisene fra disse selskapene i flere år, sa Haug .

Det utsagnet blir svært dårlig mottatt hos konkurrentene.

- En slik påstand får stå for hans regning. Det forsurer bare diskusjonen, sier Møllerhaug.

Hos Norman ble meldingen om gratistilbudet mottatt med stor ro. Det norske datasikkerhetsselskapet hevder dette får liten betydning for selskapets omsetning, fordi det primært er bedriftsmarkedet de er opptatt av.

- Det føyer seg inn i rekken av tiltak Microsoft gjør for å bedre sikkerhet. Og sånn sett er det positivt at de tar ansvar. For vår del spiller det imidlertid liten rolle, sier markedssjef Audun Lødemel i Norman ASA.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere