RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kutt ut snikreklamen

Sist oppdatert:
NRK er mer opptatt av juss enn av journalistisk integritet. Vi synes kringkastingssjef John G. Bernander burde feie krokene for snikreklame før jul.

Vi stiller store krav til NRK, ikke først og fremst fordi kanalen er lisensfinansiert, men fordi NRK er landets viktigste journalistiske institusjon. NRK står for seriøsitet og troverdighet, tror vi.

Derfor er skuffelsen så stor når vi ser at NRK selger sjela si for småpenger. Vi snakker om snikreklamen for Norsk Tipping, og en rekke andre bedrifter som har fått eksponering på NRK mot betaling.

Eksemplene er mange: Underholdningsprogrammet "Vis meg ditt kjøleskap" var ren product placement, der produsenter betalte for å ligge i kjøleskapet, "Reis deg komiker" var delvis finansiert av baren hvor programmet ble spilt opp, dokumentaren om Tusenfryd var delvis betalt av Tusenfryd, matprogrammet med kokken Floyd var sponset av Arcus. Dette var noen tilfeldige utvalg over tid, listen over synder er veldig mye lenger.

Når Dagens Næringsliv tar opp problemstillingen svarer NRKs jurist at reglene ikke er til hinder for at NRK kjøper visningsrett til f.eks Lotto-trekningen for en billig penge. Mulig det, men vi synes ikke dette først og fremst dreier seg om jussen. Det dreier seg om NRK-redaksjonens troverdighet.

Juridisk er det selvsagt vanskelig å nekte NRK å kjøpe programmer billig. For det første kan det være vanskelig å bestemme en markedspris på norskproduserte programmet. Og det er nesten umulig å kontrollere finansieringen av utenlandske programmet, som også ofte er stappfulle av product placement.

Men vi tror likevel de fleste journalister har en forestilling om hvor grensen går. Det blir litt som den amerikanske høyesterettsdommeren som skar gjennom en spissfindig juridisk diskusjon om hva som egentlig er porno. "Jeg vet hva som er porno når jeg ser det," sa dommeren. Svært mange journalister vil kjenne igjen programmer med skjult finansiering eller snikreklame. De vil vite hvor grensen går redaksjonell integritet.

Bernanders ambisiøse mål om å øke NRKs kommersielle inntekter er en annen problemstilling, men også denne støter an mot kanalens troverdighet, som er tuftet på uavhengighet fra annonsører og andre som kan snevre inn rammene for ren journalistisk utfoldelse. Ja, ratingjaget og kommersialiseringen kan i siste instans reise spørsmålet om hva vi egentlig skal med en lisensfinansiert TV-kanal, som ikke har andre synlige verdier og mål enn de kommersielle.

Men det verste er ikke reklamen. Verst er snikreklamen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere