RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kvinnetjeneste vokser seg store med SOL

Sist oppdatert:
Kvinner klikker på Klikk.no. Ikke minst distribusjon og markedsføring fra portalen SOL har ført til en økning i antall sidevisninger på nesten 700 prosent.

Propaganda har tidligere skrevet om Kvinneguiden som har bygget seg store blant annet med hjelp fra ABC Startsiden både som tidligere eier og som distributør. De siste tallene viser at Kvinneguiden har tre millioner sidevisninger i måneden og rundt 120.000 besøkende.

Nå seiler Klikk.no opp som en seriøs konkurrent til Kvinneguiden. Med en økning i antall sidevisninger på nesten 700 prosent i juni i forhold til samme måned i fjor, begynner nettstedet å bli av en betydelig størrelse. Klikk har fått god drahjelp fra den andre av Norges største portaler, SOL.

Nettstedet, som ikke baserer seg på interaktivitet, hevder allerede å ha 160.000 unike besøkende. Antall sidevisninger er imidlertid betydelig mindre enn Kvinneguidens, 543.000 sidevisninger i juni.

Det innebærer at Klikk.no får særdeles mye mindre ut av hver nettbruker, rundt 3,3 sidevisninger per bruker - mot Kvinneguidens 25 sidevisninger per bruker.

- Snitt-tiden som hver av våre brukere tilbringer på tjenesten er ti minutter. Jeg synes vi har mange visninger tatt i betraktning at vi er et magasin som ikke tilbyr interaktive tjenester som flørt og debattforum, sier ansvarlig redaktør Kristin Larvin til Propaganda. Hun opplyser at interaktivitet er under utvikling, og vil bli lansert senere.

Klikk.no startet i 2000 som en ren nettguide og var en generell kvinnetjeneste fram til slutten av fjoråret. Da snevret gründeren inn profilen og konsentrerte seg om helse og livsstil.

- Jeg føler at vi nå på linje med opplagene til de største kvinnerelaterte helse & livsstil magasinene i Norge, sier hun.

- Vi har satset på en redaksjonell profil og bli dyktige på innhold. Vi har fått hjelp av mange forsidenyheter på SOL. Samarbeidet med SOL har hjulpet oss veldig med å vokse, mener Larvin. Både treningsguru Kari Jaquesson i TV 2 og Jill Jahrmann, konserndirektør i SATS, bidrar med artikler og innhold til tjenesten.

Rundt 80 prosent av brukerne på Klikk.no er kvinner og tjenesten bruker både et salgsnettverk (Adweb) og en egen salgsansvarlig for å få inn inntekter.

- Salget går veldig mye bedre enn i fjor. Vi merker en helt annen holdning til å bruke nettet som mediekanal, sier Klikk-redaktøren.

Strategiendringen før jul har ført til at Klikk.no har fått godt betalt hos sin viktigste samarbeidspartner, SOL.

Sammen med underholdning og nyheter, er helse den viktigste enkeltkanalen for SOL.

– Klikk.no leverer innhold SOLs brukere verdsetter, og er blant våre aller viktigste partnere,

sier Tormod M. Aadnesen, redaksjonssjef i SOL.no, og tilføyer:

– I juni måned var Klikk.no vår åttende største partner, i selskap med innholdsleverandører som VG og Aftenposten.

Han sier at eierselskapet til SOL ikke har noe eksklusivitetprinsipp i forhold til partnere og distribusjon. I tillegg er det mulig å spørre om hjelp til å få ekstra PR.

- Det er ikke så mange som spør oss om hjelp. Vi har jo et ganske nært forhold til flere av partnerne våre og vil gjerne hjelpe dem med å utvikle seg, sier han og sier at portalredaksjonen stadig vurderer hvilke partnere som er nyttige og mindre nyttige.

- Vurderingene skjer ikke etter fastsatte kriterier, men partnerne vurderes fortløpende. Det hender vi kvitter oss med dem som ikke leverer varene, sier han.

- I våre kontrakter er det helt vanlige oppsigelsesmuligheter, både for oss og partnerne. Hvis det er noen som ikke klarer det på grunn av en dårlig teknisk løsning eller andre årsaker, vil de forsvinne. Det har også skjedd at partneravtaler er blitt sagt opp grunnet sviktende leveranse av innhold, sier Aadnesen til Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere