RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kviser og tidlig sædavgang skal skremme råkjørerne

Med kviser, stemmeskifte og for tidlig sædavgang vil veivesenet gjøre det barnslig å kjøre for fort.

Romerikes Blad: «Mange gutter sliter med pubertale problemer som kviser, stemmeskifte og for tidlig sædavgang til langt opp i 20-årene. Også frontallappen, den delen av hjernen som hjelper oss å forstå konsekvenser, utvikles senere hos gutter. Så hvis en gutt velger å kjøre for fort, kan det skyldes en fortsatt underutviklet frontallapp.»

Slik er budskapet i en fersk kampanjefilm fra Statens vegvesen.

– Vi forsøker med den nye kampanjen bevisst å stigmatisere unge gutter som kjører for fort og bruker bilder de selv kan kjenne seg igjen i, forteller avdelingsdirektør Trafikkadferd Jon Molnes i Statens vegvesen til Romerikes Blad.  

Saken fortsetter under bildet.

TAR NYE GREP: Statens vegvesen vil bevisst stigmatisere unge gutter for å få ned dødstallene i trafikken. Her et bilde fra én av kampanjevideoene.


– Vi ønsker på ingen måte å latterliggjøre unge gutter, men bruker faktabeskrivelser jeg tror veldig mange unge kjenner seg igjen i, sier han.

– Budskapet vil treffe

Kampanjen, som ifølge Molnes er grundig testet på ungdomsgruppa, har som mål å framstille det som umodent og barnslig å kjøre for fort.

HAR TRO: Avdelingsdirektør Jon Molnes har tro på «Ungdom og fart»-kampanjen.

– Vi er sikre på at budskapet vil treffe, men er likevel spente på hvordan den blir tatt imot, sier han.

Kampanjen, som også består av en film regissert av Hans Petter Moland, skal vises på flere norske tv-kanaler og på kino.

– Vi satser også på Facebook, YouTube og våre egne nettsider, opplyser Molnes til Romerikes Blad.

11 millioner kroner

Kampanjen har så langt kostet 11 millioner kroner, og er planlagt å gå over de neste fire årene.

– Beregninger viser at et ungt menneskeliv er verdt 34 millioner kroner. Bidrar kampanjen til å redde ett menneskeliv, er det vel brukte penger, mener Jon Molnes.

Her kan du se kampanjefilmen regissør Hans Petter Moland har laget:



Har du tro på veivesenets stigmatiseringstaktikk?

Les flere saker hos Romerikes Blad


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere