RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kvitt deg med mageflesket

Planer om å slanke deg i vinter? Her er tipsene som får kiloene til å forsvinne og bli borte. Se hvordan du reduserer livmålet.
Sist oppdatert:

(SIDE2): Selv om det ikke er mulig å punktslanke kroppen, finnes det måter å redusere fettet rundt midjen.

Såkalt epleformet overvekt er forbundet med insulinresistens og øker risikoen for type 2 diabetes, høyt blodtrykk, problemer med kolesterol og fettstoffer og hjertesykdom. Hos kvinner kan det også medføre fertilitetsproblemer, menstruasjonsforstyrrelser og økt kroppshår.

Selv om det ikke er mulig å punktslanke kroppen, finnes det måter å redusere fettet rundt midjen.

Slik reduserer du livmålet:

Mer grønnsaker og mindre sukker
Det er viktig å spise så mange og ulike grønnsaker som mulig, to porsjoner frukt/bær daglig, en neve blandede nøtter/frø, erstatte en del av brød/poteter/ris/pasta med belgfrukter, velge svært grovt brød, redusere inntaket av animalsk mettet fett og øke inntaket av fiskefett fra fet fisk, olivenolje, rapsolje og avokado.

Videre er det viktig å øke noe inntaket av magre proteinkilder som fisk, kylling, kjøtt, kesam, cottage cheese, yoghurt. Alle sukkertyper bør holdes til et absolutt minimum.

Stress ned
Det er svært viktig med daglig mosjon, samt styrketrening 2-3 ganger i uken for å øke muskelmassen, fordi da minsker kroppens insulinresistens. Kronisk stress og for lite søvn forverrer insulinresistens og gjør det vanskeligere å gå ned i fett - særlig rundt magen.

Fedonklubbens treningsekspert Atle Arntzen gir deg følgende tips:

Fettet rundt midjen er det dessverre mange som sliter med å få bort. Jeg skulle ønske jeg kunne si at «det er bare å ta noen sit-ups så ordner det seg», men det kan jeg ikke (ref. myten om punktforbrenning).

Trening av magemusklene (uansett øvelse) medfører dessverre ikke at fettet blir borte, men at magemusklene under fettet på sikt blir større.

Det eneste jeg kan anbefale deg er å fortsette å trene både kondisjon og styrketrening, og med et tilpasset kosthold vil du til slutt få det til. Det kan imidlertid hende du må jobbe litt ekstra for å bli helt fornøyd.

Det er forøvrig litt forskjellig fra person til person hvor fettet forsvinner (blant annet genetiske forutsetninger), men fettet rundt midjen har irriterende nok en tendens til å være det siste stedet det forsvinner.

Som medlem i Fedonklubben får du blant annet:

15 000 menyforslag
Oppskrifter tilpasset dine behov
Treningstips
En ukes gratis trening
Hjelp til røykeslutt
Din personlige side
Diskusjonsforum
Ekspertpanel
Personlig oppfølging
Nyhetsbrev
Nett-treff

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere