RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kvitt Kina-syndromet

Sist oppdatert:
Børsferskingen Frigstad Discovrerer Invest er glad problemene på verftet i Kina er et tilbakelagt stadium.
Av: André Clark Utvik

- Forsinkelsen på verftet i fjor var ikke bare moro for å si det slik, sier konserndirektør Harald Frigstad i børsferskningen Frigstad Discoverer Invest til NA24.

Tirsdag ble riggselskapet notert på Oslo Børs og Sørlands-gründeren Harald Frigstad ser silkeføre for riggen som er under bygging, og sine to riggopsjoner i Kina.

I rute med riggen

Det nye selskapet bygger for tiden en sjette generasjons borrerigg på verftet Yantai Raffles i Kina. I fjor måtte det krype til korset og melde om en utsettelse i deres byggeplaner. Når går alt på skinner ifølge konsernsjefen.

- Stålkuttingen starter fysisk i september, sier Kristiansand-mannen. Han etablerte seg som borreentreprenør med base i Singapore i 1989. Børsferskingen som ble notert tirsdag har adresse Jomfruøyene.

Én prosent

Å bygge en gigantrigg byr på utfordringer uansett hvor man gjør det i verden, forteller Frigstad til NA24.

- Det er et stramt arbeidsmarked innen denne sektoren. Det byr selvsagt på utfordringer, sier han og legger til at dette gjelder på alt fra ingeniørarbeid, utstyrleveranse og organisasjonene generelt som de samarbeider med.

Frigstad har opsjon på to nye rigger ved det samme verftet, og riggene har borrekapasitet på vanne helt ned til 50.000 fot og skal leveres i september 2009.

Opsjonen på rigg nummer to ble, ifølge en melding, forlenget med to måneder til 5. juni.

- Vi betaler én prosent i kostnad per måned på denne opsjonen. Forlengelsen på to måneder vil da koste oss to prosent av verkstedkostnadene, sier han og legger til at selskapet anser dette som en veldig bra avtale.

Dobbel fart

Borepakken er kjøpt fra Aker Kværner MH i Kristiansand og dypvannsriggen har dobbel borekapasitet med to borehoder.

- Med dagsrater på mellom 500-600.000 dollar dagen vil hver time spart har stor betydning med to borehoder, sier Frigstad til NA24.

Riggen har åtte propeller med 360 grader kapasitet og 46.000 hestekrefter for å kunne holde produksjonen stabil ved dårlig vær.

Riggproblemer i storm

- Under den siste stormen i Mexico-golfen slet åtte rigger seg, så denne kapasiteten kommer godt med i områder med dårlig vær, sier han.

Avtalene begynner å komme på plass og for tre uker siden leverte Frigstad inn et anbud på en treårskontrakt i Vest-Afrika med start i 2009, det er også en liknende kontrakt på gang i Asia, men rigg-sjefen vil ikke kommentere dette nærmere.

- Våre vurderinger viser at det er en underbalanse på rundt 20 slike rigger i 2009 eller 2010. Så vi er i en veldig interessant posisjon, sier han og ser ingen tegn til at markedet skal avta.

Følg børsdebuten til Frigstad her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere