RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lag sunn skolemat

Her er et knippe tips til hvordan du får barnet ditt til å spise sunt på skolen.

(SIDE2): Barn kjøper ofte brus og usunn mat om det er tilgjengelig i nærheten av skolen fremfor en variert og sunn lunsj. Foreldre kan ta kontroll over barnets ernæring ved å lage matpakken klar, skriver iVillage.

Husk bokstavene ABC, det vil si mat som er rik på vitaminene A,B og C, for å lage en sunn lunsj. Mat med denne type næring inneholder også gjerne stoffer som vitamin D, proteiner og karbohydrater.

Det er større sannsynlighet for at du får barnet til å like, og ha lyst til å spise den sunne matpakken om de får delta i prosessen med å lage lunsjen.

Spør barnet om hva det forertekker. Hvis han eller hun elsker peanøttsmør og syltetøy, så la det være en liten del av lunsjen. Men da må du oppmuntre barnet til å komme med forslag om sin favorittfrukt, grønnsaker eller annen mat.

Vitamin A: Gul og oransje frukt og grønnsaker. Eksempler er gulrot og aprikos.

Vitamin B: Fullkorn, kjøtt, nøtter og frø.

Vitamin C: Sitrusfrukt og juice.

Kalsium: Lettmelk, ost og yoghurt.

LES SAKEN: Mat som gir bedre helse

Les mer om helse & trening her.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere