RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Leddgikt

Sist oppdatert:
Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Leddgikt (reumatoid artritt) er først og fremst en betennelsestilstand der immunsystemet angriper leddhinnen, brusk og ben nært leddene samt støtteapparatet rundt leddene. Vi vet ennå ikke hva som er den direkte årsaken til at leddgikt oppstår. Leddgikt har en tendens til å komme i enkelte familier og vi vet at en person kan være disponert for sykdommen. Det vil si at han eller hun har en større risiko for å utvikle leddgikt enn andre.

Faktorer som bidrar til å dempe betennelser generelt er en gunstig fettsyreprofil i cellemembranene. Denne fettsyreprofilen er avgjørende for hvilke betennelsessignaler som dannes. Hvis fettsyreprofilen er dårlig kan resultatet bli at kroppen overreagerer på ”irritasjonsmomenter”, noe som fører til at normalt hensiktmessige betennelsesprosesser blir unødig kraftige og forlengede.

Ved revmatisme er det ikke bare fettsyreprofilen som er avgjørende, men en god fettsyreprofil vil kunne dempe plager betydelig. Dette kan oppnås ved å sørge for et tilstrekkelig inntak av omega-3-fettsyrer og passende mengde (ikke for mye) omega-6. Samtidig er det viktig at insulinproduksjonen ikke er for høy da insulin øker produksjonen av arakidonsyre. Økt arakidonsyre fører igjen til økt produksjon av betennelsesstoffer (serie 2 prostaglandiner). Ellers bør du ikke spise for mye rødt kjøtt og eggeplommer på grunn av at dette innholder arakidonsyre. Av det røde kjøttet bør du særlig begrense svinekjøtt som både inneholder en del arakidonsyre og histamin. Histamin kan forverre den immunologiske responsen. Dessuten har et høyt inntak av antioksidanter som C- og E-vitamin en gunstig innvirkning på fettsyrenes funksjon.

Et kosthold basert på Lindbergs prinsipper med rikelig grønnsaker og belgfrukter, fet fisk og hvitt kjøtt, sunt fett fra kaldpressede oljer, nøtter og frø, samt frisk frukt vil påvirke både fettsyreprofil og insulinproduksjon på en gunstig måte og virke betennelsesdempende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere