RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

Leggene tåler hardtrening

Sist oppdatert:
Få trente legger nå. Her er tre effektive øvelser.

(SIDE2): Du får ikke trente og definerte legger uten å ta i et tak. Men øvelsene er enkle og på en effektiv måte kan du trene leggene dine ved hjelp av kun tre øvelser.

- Legger tåler en trøkk, sier personlig trener ved ELIXIA Lambertseter, Alexander Aalerud (27)

Fordi vi bruker leggene såpass mye i hverdagen er det derfor viktig at øvelsene er harde nok for at du skal få resultater av treningen.

- Ha allikevel en gradvis økning i belastning og mengde så du ikke pådrar deg betennelse eller skade, sier han.

LES VÅR TRENINGSSERIE FREM MOT SOMMEREN: STRAM RUMPE INNEN REKKEVIDDE

Alexander jobber også som foreleser for utdanning av personlige trenere på Active Education, i tillegg til å være personlig trener ved ELIXIA LAmbertseter. Han holder også TRX kurs og har jobbet som personlig trener i seks år. Tidligere har han drevet med fotball og dans.

Vi har testet TRX - Les testen her: Styrketreningen som svir

- Det er viktig med god styrke i leggmuskulaturen spesielt med tanke på dagens trend, løping. Det er både skadeforebyggende og skadeforebyggende med tanke på blant annet løpssteg, fart og arbeidsøkonomi.

- Leggproblematikk med beinhinnebetennelse er ofte vanlig på denne årstiden, da mange begynner å løpe en god del. Det kan være viktig for denne gruppen å styrke leggmuskulaturen for å forebygge skader og betennelser. Jo sterkere leggmuskulatur, desto mindre skaderisiko.

FØLG VÅR TRENINGSSERIE: I morgen: Tren effektivt ute!

Gode resultater
- For å få resultater må du tenke progresjon. Det kan oppnås ved å gjøre flere repetisjoner med samme motstand, øke motstanden, gjennomføre samme mengde trening og belastning på musklene på kortere tid, eller gjennomføre flere sett totalt. Det viktigste er at kroppen må kjempe for å tilpasse seg en ny belastning, mener Alexander.

Under ser du de tre øvelsene Alexander har plukket ut demonstrert av han selv. Øvelsene er Tåhev med ett ben i ribbevegg, Sittende tåhev med vekt på låret og Spenthopp på tærne.

LES OGSÅ: Se hvordan du får sterk mage

5138

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere