RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
POPULÆR BRUNOST: Sigurd (t.h.) og sønnen Hans Avdem lager ost hjemme på Lesja. En del av osten havner i magene hos gjestene på Michelin-restauranten Noma i København - en restaurant som gjerne omtales som verdens beste. - Det er også positivt at vi har vært med på å skape arbeidsplasser i hjemkommunen. Nå utgjør totalen fem årsverk, sier Sigurd Avdem til Nettavisen.
POPULÆR BRUNOST: Sigurd (t.h.) og sønnen Hans Avdem lager ost hjemme på Lesja. En del av osten havner i magene hos gjestene på Michelin-restauranten Noma i København - en restaurant som gjerne omtales som verdens beste. - Det er også positivt at vi har vært med på å skape arbeidsplasser i hjemkommunen. Nå utgjør totalen fem årsverk, sier Sigurd Avdem til Nettavisen. Foto: Bjørn Skomakerstuen (Nettavisen)

Leverer ost til verdens beste restaurant

Sist oppdatert:
Avdem Gardsysteri på Lesja leverer eksklusiv brunost til Michelin-restauranten Noma i København.

MATHALLEN (Oslo): «Huldreost», en brunost med einebær, kvann og en liten dæsj akevitt, har i tre og et halvt år vært jevnlig på menyen hos den anerkjente Michelin-restauranten Noma i København.

Og osten, den lages av far og sønn Avdem på Lesja i Nord-Gudbrandsdalen.

Kvann og akevitt
- Dette er en skikkelig norsk ost. Kvann, som inneholder mye C-vitaminer, ble blant annet brukt av vikingene mot skjørbuk. Og en dæsj akevitt topper det hele, gliser far Sigurd, mens sønnen Hans deler opp Noma-osten og deler ut til de mange fremmøtte på landets første ostemarked i Mathallen torsdag ettermiddag.

Ostemarkedet arrangeres av Norsk Gardsost, en interesseorganisasjon for småskalaprodusenter av ost og meieriprodukter. Totalt er 20 produsenter på plass med rundt 90 forskjellige oster. 

OSTEENTUSIAST: Egil Smith-Meyer, meieribestyrer i Tingvollost, har lenge ivret for å få samlet flest mulig av norske osteprodusenter i Mathallen i Oslo. - Det er viktig å få vist hva vi kan, og at vi er flere enn hva folk kanskje er klar over, sier han.


Mannen som har ivret for å få samlet flest mulig av alle landets osteprodusenter i Oslo, for å vise hva de er gode for, heter Egil Smith-Meyer - til daglig meieribestyrer i Tingvollost på Nord-Møre.

- Mye mer enn Norvegia
- Norsk ost er mye mer enn Norvegia, sier Smith-Meyer, og gleder seg over hva som har skjedd med norsk osteproduksjon siden 2003. Da åpnet nemlig daværende landbruksminister Lars Sponheim opp for at norske bønder fikk større råderett over egne melkekvoter.

Norsk ost er mye mer enn Norvegia

- Før 2003 leverte man melken sin til Tine. Men Sponheim ga oss muligheten til å videreformidle vår egen melk utenfor den faste melkekvoten. En såkalt lokalforedlingskvote. Det ga mange bønder en økonomisk mulighet til å produsere og selge egenproduserte varer, sier han.

I dag har dette resultert i 130 lokale småskalprodusenter.

Konkurranse mot dårlig importost
- Som osteprodusenter har vi sett oss grundig lei på alt fokuset rundt ostetoll. Vi ønsker å vise matinteresserte nordmenn hvor mye godt vi kan produsere. Matinteresserte nordmenn er norsk jordbruks viktigste støttespillere, sier han til Nettavisen.

EKSKLUSIV BRUNOST: Det er denne brunosten Noma i København jevnlig serverer.


Han er ikke imot import av utenlandsk kvalitetsost. Men samtidig legger han til at det importeres mye dårlig ost.

- Det er den dårlige importosten vi ønsker å konkurrere mot. Ikke Roquefort eller Stilton. Vi vil aldri kunne produsere nok til å kunne konkurrere med dem uansett, sier Smith-Meyer.

Matinteresserte nordmenn er norsk jordbruks viktigste støttespillere

IT-mann som startet på badet
Smith-Meyer er egentlig journalist med IT-bakgrunn, men endte på grunn av en kvinne opp på Nord-Møre som meieribestyrer. Han er mannen bak blåmuggosten «Kraftkar», som i 2011 og 2013 ble kåret til verdens beste blåmuggost på World Cheese Awards - verdens største ostefestival i Storbritannia.

Kjente navn som Roquefort og Stilton måtte bite i det sure eplet og se seg slått av en liten, norsk osteprodusent.

NORSK VINNEROST: Kraftkar har to ganger blitt kåret til verdens beste blåmuggost på World Cheese Awards - verdens største ostefestival i Storbritannia.


- Det startet på et lite bad på seks kvadratmeter i 2003. Vi rev ut det som kan forventes å finne på et bad, og satte inn et ystekar. Deretter dro vi til Sverige på et firedagers-kurs, der vi lærte å omdanne melk til ost. Siden har vi sakte, men sikkert, prøvd oss frem, sier meieribestyreren, som i dag kan skilte med seks forskjellige oster.

1400 liter melk blir 140 kilo ost
De kan produsere åtte store kraftkarer daglig, noe som tilsvarer 140 kilo ost. Til en dags produksjon går det med 1400 liter melk - som selvsagt kommer fra egne kuer. Osten må ligge i minimum seks måneder på modning før den er klar for salg. Hele tiden pleies den med nennsom hånd. Ostene må blant annet snus for hånd flere ganger i løpet av modningstiden.

- Så dette er alt annet enn fast food, sier Smith-Meyer.

For en småskala osteprodusent er kvalitet alfa og omega. 

OSTEDELIKATESSER: Orkladal Ysteri fra Gjølme i Sør-Trøndelag kunne friste med mange lekkerbiskner.


- Ikke mest, men best

- Vi prøver å mette osten med så mye melk som mulig. Det gjør den bare bedre. Industriost blir i motsetning til våre oster gjerne vannet ut. Det vi holder på med er håndverk med mye kjærlighet og følelser for det norske og naturlige, sier han, og legger til:

- Den store forskjellen på oss og industriprodusentene er at at mens vi vil ha osten best, tenker industrien mer på at de vil ha mest.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere