RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ann-Kristin Loodtz/TV 2 Nettavisen

Likbilder som teaterkunst

Sist oppdatert:
Virkemidlene er sterke når unge dramatikere kommer til orde under Festspillene i Bergen.

(BERGEN/TV 2 Nettavisen:) Det var bilder som rystet en hel verden. Lik fra Faluja som så ut som om ansiktene var etset bort av syre. Den 28 år unge regissøren Torkil Sandsund har tatt dem inn i oppsetningen «En annen verden» som settes opp under Festspillene i Bergen.

Stykket er skrevet av den prisbelønte, unge, tyske dramatikeren Roland Schimmelpfenning og handler om krigens galskap. Handlingen er lagt til afrikas jungel der en gruppe soldater befinner seg. De husker ikke hva de heter og hvem de kjemper mot. Folk i gruppen forsvinner sporløst, og de gjenværende kjemper en kamp mot fiender og fantomer. Grønnkledde kvinner forvandles til aliens, og vannglass løser seg opp i luften og forsvinner. Hvem som er fiende og hvem som er venn har ingen oversikt over lenger.

- Stykket varer bare i en og en halv time, men alle historielinjene og referansene tar det timer å gå inn på, sier Sandsund til TV 2 Nettavisen.

Krig som grotesk mote

De groteske bildene er en av dem. De er plassert i kollasje med fjonge millitæruniformer på tredukker som utgjør kulisser i stykket:

- At krigens klær har blitt mote er jo ganske grotesk når du tenker på det, sier regissøren og mener det må ses i relasjon til en sløvhet i vår generasjon

- Både politisk retorikk, film og massemedier bruker et identisk formspråk. Det er antagelig ikke tilfeldig, sier Sandsund og tar opp samfunnsreferansen i stykket.

- Det handler om å akseptere det som foregår. En bevisst fremprovosert sløvhet.

Inspirert av Irak-krigen

«Fra en annen verden» har premiere 31. mai og spilles også på Lille Scene 1. og 2. juni. Den avslutter en serie oppsetninger der unge dramatikere har vist sine produksjoner under festspillene. Tyske Roland Schimmelpfenning ble kåret til Tysklands fremste samtidsdramatiker i 2002. Han har skrevet over ti produksjoner som er oversatt til flere språk.

Stykket som settes opp i Bergen fremstår nærmest som et dokumentarisk drømmespill. Det er skrevet i 2003 i forbindels med Irak-krigen, men den norske oppsetningen har valgt å tone ned det politiske budskapet i forhold til denne. Regissøren har konsentrert seg om skapelsen av et fiendebilde. På samme måte som ideen om aliens gjennom media og film har skapt et bilde av frykt, skapes fryktbildet i en krig.

- Det er nettopp denne konstrueringen av fiendebildet i soldatenes hode som fører krigen videre.

Galskapens vesen

Forestillingen bryter med alt som minner om tradisjonelt teater. Den unngår en lineær fortellerform, og bruker springende virkemidler og referanser for å underbygge galskapen i både tematikk og form.

Et eksempel er når Frode Winther og Kjersti Sandal synger til Kate Bushs «Army Dreamers» mens han holder et bilde av et av Faluja-likene opp foran ansiktet. Slik avdekkes galskapens vesen, og forhåpentligvis åpner flere rom for refleksjon hos betrakteren.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere