RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Thinkstock

Liten konkurranse fra billigkjedene

Sist oppdatert:
- Konkuransen fra de etablerte kjedene blir tøffere, sier finansdirektør i Elixia.

(SIDE2): Antall treningssentre øker raskt. Bare i Oslo finnes det nå rundt 80 forskjellige steder du kan trene, ifølge Gule Sider. Med dette øker også konkurransen på markedet. Men de største aktørene på markedet, Sats og Elexia, frykter ingen av dem.

- Det er etablert en rekke nye små nisjesenter med begrenset tilbud, og derav lavere pris, den siste tiden. Denne typen senter tiltrekker seg en annen type medlemmer enn Elixia, sier finansdirektør i Elixia, Erik Frydenberg.

Frydenberg mener terskelen for å melde seg inn i de mindre treningssentrene er lav.

- Mange bruker denne type senter som en grei inngang til trening på treningssenter. Så for Elixia åpner denne typen senter markedet for en gruppe som ikke i første omgang ville meldt seg inn hos oss, da de har ment at terskelen har vært for høy. Derfor merker vi lite av konkurransen, sier han.

- Det er blitt etablert en rekke fullproduktsenter de siste årene. Mange av disse er konkurs og gårdeier sitter igjen med tomme lokaler. Konkurransen med de etablerte kjedene er svært mye tøffere nå enn for bare 10 år siden, sier finansdirektør Frydenberg.

Med en abonnementspris på 699 kroner i måneden eller 8268 kroner i året, som nettsidene til treningskjeden informerer om, kan du trene på ett utvalgt Elixia-senter.

LES MER:Så dyrt er medlemskapet ditt

Økning av totalvolum i bransjen
I treningsbransjen finnes det forskjellige typer segmenter. Det finnes et premium segment, eller et fullproduktsortiment, som tilbyr alt av barnepass, frokost, solarium og treningsbutikker.

De har også mange forskjellig gruppetreninger, og store styrkerom. Eksempler på dette er Elixia og Sats, som er de største aktørene på markedet.

- Vi tror at flere vil finne veien til oss, når vi stadig utvikler og forbedrer oss. I tillegg vil enkelte nisjeaktører bidra til en økning av totalvolumet i bransjen, sier kommunikasjonssjef i Sats, Lars-Einar Petterson.

Billigkjeder
Billigkjedene er på vei inn på markedet for fult. Sentrene kan være store eller små, men de er strippet for alt du ikke trenger når du skal trene. Medlemsavgiften på treningssentre varierer kraftig.

De som ønsker billig trening kan spare flere tusen kroner i året. Eksempler på dette er Gold`s Gym, Fitness Xpress og EVO Fitness.

Hos Fresh Fitness betaler man 199 kroner per måned, og det finnes ingen bindingstid. Et av slagordene deres er: «Få omtrent det samme som hos Elixia til 1/3 av prisen»

- Vi gjør ting enklere og smartere. Jeg kommer selv fra REMA 1000 og har tatt med mye av filosofien derfra. Vi er betjent, men hvert medlem har sitt eget adgangskort de kan benytte til å komme og gå uten å henvende seg i resepsjonen. Da kan vi ha færre på jobb og det blir billigere for kunden. Vi over 150 gruppetimer per uke, men kan likevel gjøre det til en veldig mye lavere pris enn de tradisjonelle treningssenterne, sier Paal Sandem, administrerende direktør i Fresh Fitness.

Det mest nødvendige
- Når du melder deg inn hos oss gjør du det på internett, akkurat som om du skulle bestilt en billett på Norwegian. Kundene gjør alt selv. Dette får ned kostnadsnivået på administrasjon. Vi høy kvalitet på utstyr og pent interiørdesign. Men vi har ikke alt. Vi kutter bort badstu, frokost, barnepass, klessalg. Alt det du ikke trenger for å trene sier günder og salgsdirektør i EVO, Kim Jordsjø.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Det finnes også et eksklusivt marked, som kalles artesia. Dette er en type treningssenter som serverer seg smoothie og morgenkåpe når du kommer inn døren. Lysekrone i taket, designmøbler, peis, personlige trener, nyvasket treningstøy, parkett, og fliser på badet er noe av det du møter på eksklusive Studio Jobbsprek i Oslo.

Det koster mye å bli medlem, og å være medlem. Ifølge DN , koster det 8000 kroner i måneden å trene ved dette treningssenteret.

- Det viktigste er at folk trener
-Jeg synes det er fint at det blir et bredere tilbud. Det er viktig at alle kan finne noe de liker. Jeg ser ikke på de andre treningssentrene som konkurrenter, men kollegaer, sier Ellie Lein, daglig leder i Friskis&Svettis.

LES OGSÅ:
Årets treningsnyheter

Spar kalorier nå

Slik holder du nyttårsforsettene

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere