RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Livselskapenes aksjefiasko

Sist oppdatert:
De store livselskapene melder i dag om meget lav aksjeandel i sine porteføljer, og har dermed bommet på børsoppturen. - Det hadde ikke gjort noe om vi hadde hatt mer, men det blir litt etterpåklokskap, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Skålnes i Vital
Det har i det siste vært mye fokus på at Ola og Kari har timet sine kjøp i aksjefond dårlig. De kjøpte tungt på topp, og kjøpte ikke på bunn i vinter.

Men det er ikke bare privatpersoner som sliter med å gå inn og ut av aksjemarkedet til riktig tid. Proffene er ikke mye bedre.

iMarkedet antydet tidligere i uken ( Håpløst posisjonert for oppgang ) at livselskapene var dårlig posisjonert for den kraftige aksjeoppgangen i andre kvartal.

I dag kom bekreftelsen i kvartalsrapportene til DnB, Gjensidige NOR og Storebrand.

Norske livselskaper har redusert aksjeandelen i sine porteføljer drastisk fra andre kvartal 2002 frem til første kvartal i år. Dermed stod de - og til syvende og sist forsikringskundene - svært dårlig rustet for å nyte godt av oppgangen på verdens børser fra februar i år.

De tre selskapene nevnt over økte alle aksjeandelen i sine respektive porteføljer svakt i andre kvartal i år, men den ligger fortsatt langt under tidligere nivåer, og økningen har antagelig mer sammenheng med at aksjekursene har gått opp, enn at selskapene har kjøpt seg opp i aksjer.

Tall fra Kredittilsynet viser at norske livselskaper i gjennomsnitt hadde en aksjebeholdning av forvaltningskapitalen på 19,35 prosent ved utgangen av første kvartal 2002, mens den var den nede i 7,22 prosent ved utgangen av første kvartal i år.

Vital, som eies av DnB, hadde høyest vekting innen aksjer på 11,3 prosent ved utgangen av andre kvartal, opp fra 9,8 prosent ved utgangen av første kvartal.

Storebrand økte aksjeandelen fra 9 til 11 prosent i andre kvartal, mens for Gjensidige Nor var økningen fra 7,7 til 9,3 prosent.

Men fortsatt ligger de altså langt under nivået fra i fjor vår.

Forventet høyere aksjevekting

Caspar Holter i rådgivningsselskapet Pensjon og Finans mener økningen i aksjeandelen i stor grad skyldes at markedsverdien av aksjene er økt og ikke så mye at selskapene faktisk har vektet seg opp i aksjer.

- Jeg hadde forventet at livselskapene hadde vektet seg noe mer opp, sier Holter til iMarkedet.

Den fortsatt lave vektingen innen aksjer gjør dermed at de største norske livselskapene ikke har klart å nyte særlig godt av den kraftige børsoppgangen i andre kvartal.

- Det hadde ikke gjort noe om vi hadde hatt mer, men det blir litt etterpåklokskap, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Skålnes i Vital til iMarkedet.

Kommunikasjonsdirektør i Storebrand Livsforsikring, Per Ivar Sandvik, sier til iMarkedet at man har en strategi om å øke aksjeandelen forsiktig når markedet snur og at man har gjort dette i andre kvartal.

Storebrand hadde en verdijustert avkastning inklusive endring i anleggsporteføljen på 6,5 prosent pr. andre kvartal.

- Vi synes avkastningen er akseptabel, sier Sandvik i Storebrand.

For Gjensidige Nor var det tilsvarende tallet 6 prosent og for Vital 6,7 prosent.

Vital fikk en avkastning på sin beholdning av norske aksjer på 16,8 prosent i første halvår, mens Gjensidige Nor hadde en avkastning på 15,8 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere