RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Billige julepølser må du lete lenger etter i disse dager. Bildet er tatt på Rema 1000 på Olsrød Park utenfor Tønsberg lørdag.
Billige julepølser må du lete lenger etter i disse dager. Bildet er tatt på Rema 1000 på Olsrød Park utenfor Tønsberg lørdag. Foto: Siv Elisabeth Limkjær (Nettavisen)

Lover nok julepølse i butikkene

Produsentene jobber på spreng for å få nok julepølser ut i butikkene.

Priskrigen på julevarer fortsetter i norske dagligvarekjeder. I forrige uke skrev Nettavisen om enkelte varer som nesten er gratis. Da Nettavisen sjekket flere Kiwi-butikker i Oslo, var de ekstremt billige varene nesten ikke å oppdrive.

Også i Rema 1000, som kjører lignende priskutt, er det tynt med varer i hyllene. På Rema1000 på Olsrød Park utenfor Tønsberg var det tomt stort sett i alle hyllene der de svært billige produktene skulle vært.

Både Rema 1000 og Kiwi har satt opp lapper der de presiserer at kundene kan kjøpe et maks antall per vare, for å unngå hamstring.

Les også: Forbrukerombudet advarer matvarekjedene mot å holde tilbudshyllene tomme for lenge.

Kjøttprodusent ikke varslet om priskutt

Kjøttprodusenten Nordfjord Kjøtt fra Stryn selger sine produkter i Rema1000-butikker over hele landet. For 2,20 kroner selger Rema 1000 urøkt julepølse fra Nordfjord.

Lørdag var det helt tomt for billige julepølser, både fra Gilde og Nordfjord Kjøtt i butikken Nettavisen besøkte.

Kundene får kjøpe maks fem julepølser på Rema1000. Lørdag var det ingen pølser hverken fra Gilde eller Nordfjord kjøtt med lav pris i hyllene.

- Var dere klar over at Rema1000 skulle skru ned prisen så mye?

- Nei, vi var ikke informert om dette på forhånd, sier daglig leder Geir Egil Roksvåg i Nordfjord Kjøtt til Nettavisen.

Han kan ikke si noe om hvor mye mer julepølse de vil produsere i år sammenlignet med 2014.

- Men det blir mer.

Vil ikke si noe om fortjeneste

Han bekrefter at Nordfjord Kjøtt får den samme prisen for sine varer uavhengig av at Rema1000 nå har dumpet prisen på enkelte av deres julevarer.

- Hvor mye mer tjener dere på mersalget?

- Det er farlig å fokusere slik du gjør nå. Jeg kan ikke si noe om det. Det blir mye mer overtid og vi har hentet inn noen ekstra folk nå før jul, sier han.

- Hva synes du om at Rema1000 dumper prisene på varene deres?

- De bestemmer selv hvilken pris de vil ta på varene. Det er en konkurransesituasjon mellom kjedene nå.

- Kan se produktene som mindre verdt

For Gilde skaper uforutsigbar og plutselig prisdumping leveringsutfordringer. 

- Julepølse er et produkt vi relativt raskt kan øke produksjonen av. Det blir nok julepølse til jul, lover pr-rådgiver Marthine Haugen Petersen i Nortura til Nettavisen.

Nortura er opptatt av at prisdumpingen ikke skal gå ut over at bonden og produsenten.

- Det aller viktigste er at bonden og produsenten får betalt for varen, og så er det opp til butikkene selv hva de velger å selge produktet for. På kort sikt går de lave prisene først og fremst ut over butikkenes inntjening på de produktene som selges så billig. På lang sikt er det uheldig at det er så stor avstand mellom forbrukerpriser og det det faktisk koster å produsere trygg, norsk mat av god kvalitet. Det kan føre til at kundene ser på produktene som mindre verdt enn de er, sier Petersen.

Kundene taper på priskrigen

Butikkeierne står igjen som taperne av priskrigen. Bunnpris-sjef Christian Lykke mener kundene til slutt vil tape på priskrigen.

– Inntjeningen går kraftig ned i desember, og da må vi ta det igjen resten av året. Til slutt må vi betale kostnadene våre. Folk som jobber hos oss må ha lønn og vi må betale for varene våre. Vi må ha en inntjening. Ikke nødvendigvis i desember, men resten av året, sier Lykke til NRK.

Artikkelen fortsetter under bildet.

TOMT: Marsipanpølser til 10,20 kroner var det heller ikke å oppdrive hos Kiwi Storgata torsdag i forrige uke.


Produserer ikke mer marsipan

Nidars julemarsipan er blant varene som er kraftig priset ned i flere av kjedene. I mange butikker står hyllene tomme for julemarsipan.

- Nidar har produsert ferdig all julemarsipan og vi hadde siste utkjøring i forrige uke, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønningen i Orkla Confectionery & Snacks Norge til Nettavisen.

- Har årets produksjon blitt påvirket av priskrigen?

- Produksjonen er basert på læring fra tidligere år og hva som har kommet inn av bestillinger. Dette som har skjedd nå har ikke påvirket vår produksjon i det hele tatt.

Nidar kommer altså ikke til å produsere mer julemarsipan i år. Nidars avtaler med butikkene er gjort for lang tid siden, og prisen de får for produktene sine er dermed ikke påvirket av priskuttene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere