RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lovlig undertøysreklame

Sist oppdatert:
Årets undertøysdamer fra H&M poserer fullt lovlig. Forbrukerombudet har mottat flere anmeldelser, men vurderte kvinnenes posering til å være innenfor regelverket.

- Det er forståelig at du reagerer på Hennes & Mauritz reklamekampanje, da avbildningene nok kan kalles dristige, og kampanjen er omfattende både i omfang og tid, skriver Forbrukerombudet ved avdelingsdirektør Gry Nergård, til en av klagerne.

Forbrukerombudet har vurdert årets undertøyskampanje fra Hennes & Mauritz i forhold til om bildene viser kvinner på en støtende eller kjønnsdiskriminerende måte. Ombudet kom til at: "Ingen av avbildningene er å anse som lovstridige."

Kjønnsdiskriminerende reklame

Reklamen vurderes ut fra markedsføringslovens § 1 annet ledd gir forbud mot kjønnsdiskriminerende reklame. Den rammer reklame som utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av en kvinne eller en mann, eller på annen måte er i strid med likeverdet mellom kjønnene.

Forbudet kom inn i markedsføringsloven samtidig med at loven om likestilling mellom kjønnene ble vedtatt, den 9. juni 1978.

Regulerer ikke dristighet

Bestemmelsen regulerer ikke om et markedsføringstiltak er for "dristig" eller usømmelig, men om menneskesynet reklamen fremstiller er i tråd med kriterier for likeverd, respekt og ikke-utnyttelse av manns- og kvinnekroppen.

Begrepet "støtende" antas å være et mer dekkende ord for reaksjonen dagens kvinner opplever ved overdreven bruk av avkledde kvinnekropper i reklameøyemed uten produktrelevans, eller der det fokuseres på kvinnekroppen på en spekulativ måte, mener Forbrukerombudet.

I forhold til dette kom Forbrukeombudet frem til at å vise frem undertøy på kropper ikke var "støtende" i dette tilfellet, fordi produktet ikke kommer i bakgrunnen.

Undertøysdamer i barnehage

Ombudet mottok også en anonym klage om boards med de lettkledde damene i en barnehage. Heller ikke det ble funnet lovstridig, i og med at Forbrukerombudet ikke fant selve kampanjen ulovlig.

- Det kan derimot diskuteres hvorvidt det er ønskelig at en slik reklamekampanje henges opp i en barnehage. Dette er imidlertid en vurdering som bør, og skal, foretas av kommunene, som gir tillatelse til å henge opp reklame i det offentlige rom, mener Forbrukerombudet i et brev til Likestillingsombudet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere