RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Luksus uten lappen

Det er tøff konkurranse blant båter under 50 fot. Her er Elan 48.

Det kommer nå mange flotte nyheter i 45–50-fotsklassen, og Elan 48 vil være med i den tøffe konkurransen om kundene.

Konkurransen skjerpes i klassen tett på 50 fot eller opp til 15-metersgrensen; over denne størrelsen må man som kjent ha sertifikatet i orden.

Ferske båtnyheter hver dag: Sjekk Kastloss.no

Den nye Elan 48 ble premierevist på den store Boot 2008-utstillingen i Düsseldorf. Båten kan vi definere som en stor sportscruiser med hardtop.

Er det greit at hvem-som-helst kan føre så store båter uten sertifikat?
-Si din mening nederst i artikkelen

Den leveres altså ikke med dekksalong og skyvedør – som eksempelvis den nye 48-foteren til Windy. I motorrommet sitter to Volvo Penta D9-motorer. Man kan velge mellom 2x500 eller 2x575 hestekrefter.

Spennende design
Tony Castro har designet den nye båten, og formspråket er både elegant og moderne. Under dekk byr Elan 48 på en rommelig eierkabin midtskips, med stor dobbeltkøye på skrå og separat toalettrom med dusj.

En viktig detalj som hever trivselen flere hakk, er bruk av moderne og kraftige farger kombinert med lyst treverk. Og med spennende utforming av vinduene i tillegg, oppleves midtkabin som lys og hyggelig.

Instrumentbordet er moderne og lekkert utformet med en stor kartskjerm rett foran skipperen. Fører og passasjerstol med god komfort er plassert om styrbord.

I motsatt side er det en L-formet sofa med plass til to-tre personer. Aktenfor denne sofaen, finner du en U-formet sittegruppe med stort spisebord. Den bakre seteryggen kan vippes, og man kan da velge mellom sitteplass eller ekstra stor solseng helt akter.

Det meste av dekksarealet er beskyttet av hardtopen og taket er trukket ganske langt akterover. Stor, elektrisk skyveluke er på plass i tillegg til ekstra glassfelt i taket.

Ved hjelp av hydraulikk kan badeplattformen senkes og heves. Har man jolla med, senkes badeplattformen ned. Jolla kjøres inn på plass og så løfter man det hele opp.

Harmonisk
Alt i alt fremstår Elan 48 som elegant og rommelig.

Designet virker harmonisk, og innovative løsninger gjør dette til en spennende utfordrer i denne klassen.

Hva den vil koste i Norge, vet vi for øyeblikket ikke, men vi har all grunn til å anta at den vil ha en konkurransedyktig pris.

Denne saken er hentet fra Kastloss.no.

Flere båtartikler finner du i Nettavisens båtmagasin.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere