RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lunkne amerikanske forventninger

Sist oppdatert:
To amerikanske indekser som tar pulsen på henholdsvis privatpersoner og bedrifter kom inn litt skuffende i desember
Consumer Confidence-målingen for desember viser en verdi på 91,3 poeng. Det var på forhånd ventet en verdi på 91 poeng for desembermålingen.

Forrige måling for Consumer Confidence var på 92,5 poeng i november, så desembertallet gir en liten nedgang.

En annen indeks, den lokale bedriftsindeksen Chicago PMI, falt også fra en novemberverdi på 64,1 poeng til 59,2 poeng i desember. Det er lavere enn snittforventningen, som lå på 62 poeng for desember.

Bakgrunn Chicago PMI

Chicago PMI er den viktigste av flere regionale undersøkelser om gjøres blant innkjøpere i bedrifter. På landsbasis heter undersøkelsen ISM manufacturing survey.

Tallet fremkommer ved at man trekker antallet innkjøpssjefer som ser fremgang fra dem som ser nedgang og legger til 50. Resultatet blir at et tall under 50 indikerer nedgang, mens et tall over 50 indikerer oppgang.

Slike undersøkelser er viktige fordi de foretas blant personer som må antas å sitte tett på den økonomiske utviklingen i bedriftene, samtidig som de publiseres raskt etter at undersøkelsene er gjennomført. På den andre siden reflekterer de synspunkter, ikke harde fakta.

Bakgrunn Consumer confidence

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.

Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.

En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.

Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.

Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere