RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Cate Gillon (Getty Images)

Lur deg selv til å spise mindre

Sist oppdatert:
Sju smarte grep fra matforsker.

(SIDE2): Lettprodukter og overdådige bordserveringer lurer deg til å spise for mye. Men nå har en amerikansk matforsker kommet opp med noen enkle triks for å en lettere hverdag.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Spiser for mye
Den amerikanske forskeren Brian Wanzink han har gjort flere undersøker om matvaner og det har resultert i boken «Mindless Eating: Why We Eat More Than We Think».

Han mener mengden av mat vi stapper i oss kun har med reell sult å gjøre det til en viss grad, og at resten handler om det sosiale og psykologiske aspektet. Serveringen, selskapet og hvor vi er når vi spiser har betydning for mattinntaket. Vi lures rett og slett til spise mer på grunn av ytre omstendigheter, mener forskeren.

Her er hans sju tips til hvordan man kan redusere mattinntaket, og samtidig nyte sine favorittretter:

1. Spis ved matbordet
Du spiser mer hvis du ser på TV eller sitter foran PC-en. Hvis du velger et sted i hjemmet du spiser, for eksempel ved spisebordet eller kjøkkenbordet i ro og mak, så minimerer man inntaket av mat og reduserer lysten til å småspise.

2. Slutt med lettproduktene
Når vi spiser lett-varianter så tillater vi oss selv å spise mer av den enkle grunn av vi tror vi spiser sunnere. Kanskje vi spiser enda mer enn vi behøver også etter at vi egentlig er mette og fornøyde.

3.Gå for forrett
Spis for eksempel en varm suppe, grønnsaker eller fiberrik kost før hovedretten, så spiser man mindre og saktere når den tyngre maten kommer på bordet.

4. Server på tallerken
Legg heller maten på tallerken til servering og la resten stå på kjøkkenet til eventuelle flere porsjoner. Står maten på bordet fristes en eller føler seg tvunget til å spise opp - og tar da kanskje en porsjon mer enn en behøver.

5. Bruk serveringsboller
Spis aldri ut av en stor pose med snacks, fordel heller i en bolle - da spiser man mindre og en har mer kontroll over hvor mye en faktisk inntar.

6. Spis med rett person
Noen spiser kjempefort, andre svært langsomt - sitt ved siden av den som spiser i samme takt som deg selv.

7. Spis mat som etterlater «spor»
En haug med godteripapir viser hvor mye en faktisk har stappet i seg, og hjelper deg å holde kontrollen.

ANNONSE: Vil du bli slank før sommeren? Prøv hypnoterapi!

Kilde: Expressen og mindlesseating.org

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere