RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Terje Borud (Innovation Norway)

Lykkes med vinterturisme

Sist oppdatert:
Tomme skip midtvinters er snart historie for Hurtigruten. Nå er flere smekkfulle av turister – i februar!

Per 15. januar i år hadde Hurtigruten booket 129.000 gjestedøgn for årets første tre måneder. Det er 45 prosent økning i forhold til samme tid i 2008. Og tre ganger flere enn i i 2005.

Les også:Bedring for Hurtigruten

I går kveld gikk hurtigruten MS Polarlys ut fra Bergen med 343 rundreisepassasjerer om bord. Påplusset distansepassasjerene vil det si fullt belegg.

Og når Yngve Johannessen, kaptein om bord på MS Nordlys, legger fra kai i Tromsø nå på lørdag er det med 300 rundreisepassasjerer om bord. En ny tid.

– Jeg har jobbet i Hurtigruten siden 1998. Den gang, og i mange år etterpå, kunne vi oppleve å seile nærmest tomme «dødsskip» fra seinhøsten til våren. Men nå er det full aktivitet. Å ha 300 gjester med seg midtvinters er helt nytt, sier kapteinen.

Johannessen sier det er spesielt de to siste årene det har løsnet om vinteren, og at det i år har vært helt spesielt. Dessuten er vinteren morsommere enn sommeren.

- Det er et yrende liv med masse aktiviteter fra vi passerer polarsirkelen til vi returnerer, sier kapteinen.

Jakten på lyset

Det er også det som er oppskriften for Hurtigrutens vintersatsing. Prosjektet heter «Hunting the light» – jakt på det arktiske lyset i mørketiden. Det skal Hurtigruten gjøre gjennom å komme tettere på gjesten, den lokale kulturen og naturen.

- Vi legger inn flere ekte elementer. Vi lærer gjestene om kongekrabber, å filetere fisk på dekk, å banke tørrfisk. Matrosene har kurs for turistene i å knyte knopper og stikk. Det er kjempepopulært. Og hvorfor er det populært? Folk ønsker ekte opplevelser, sier produktutviklingssjef Vebjørn Jakobsen.

Forsterker det eksisterende

- Aktivitetene konsentrerer seg om de naturlige tingene som skjer langs kysten. Og vi oppfordrer besetningen vår til å være med. Det liker turistene, sier kaptein Yngve Johannessen.

- Vi rett og slett bare forsterker det eksisterende. Kjernen i Hurtigruten er ikke tonnasjen, men historien. Hva vi er bygd av og hva vi er bygd for, sier mener Jacobsen.

- På vinteren har vi også muligheter til å hente inn og tilby gjestene flere aktiviteter. Det være seg hundekjøring, skutertur midt på natta fra Magerøya til Kjøllefjord, eller besøk på ishotell. Opplevelser som er helt unike for våre gjester, sier informasjonsmedarbeider Stein Lillebo.

Lillebo sier Hurtigruten ikke har funnet opp vinteren på nytt. Men at de prøver å se på vinteren med sitt blå lys, nordlys og vite fjell som et eget produkt, på lik linje med midnattssola om sommeren

- Bevisstheten rundt det arktiske har også vært utrolig økende i verden, sier Jacobsen.

At Hurtigruten har flere gjester drypper også på det lokale næringslivet.

- Vi har også hatt en viss økning i vinter, sier administrerende direktør Tove Sørensen ved Tromsø Villmarkssenter.

Det til tross for at det har vært snømangel store deler av vinteren.

- Hurtigruten er veldig viktig for oss. Det gir stabile inntekter, sier hun.

I dag presenterer Hurtigruten ASA tallene sine for 2009.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere