RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: WOLFGANG KUMM (EPA)

Lyntog vil koste 1000 milliarder

Sist oppdatert:
Kreves like mye penger som et helt statsbudsjett.

Oslo (ANB): Det vil koste nærmere 1.000 milliarder kroner å bygge bane for høyhastighetstog fra Oslo til de største byene.

Det er, etter det Avisenes Nyhetsbyrå kjenner til, en av konklusjonene i sluttrapporten som samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) har fått på sitt bord. Rapporten blir offentliggjort i dag, 25. januar klokken 13.00.

Det vil ikke være samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge ut høyhastighetsbaner til Trondheim, Bergen, Kristiansand, Gøteborg og Stockholm. Tusen milliarder kroner er nemlig like mye penger som et helt statsbudsjett.

Det er Jernbaneverket som står bak utredningen. Sluttrapporten inneholder en samfunnsøkonomisk analyse og faktorer som driftsøkonomi, utbyggingskostnader og et miljøregnskap. Utredningen har foregått i tre faser: Oppsummering av tidligere utredninger, felles problemstillinger og så en siste fase med detaljerte analyser på et ganske detaljert nivå av de fire aktuelle korridorene.

Firmaene Atkins, Asplan Viak og Pöiry har vært med på arbeidet hele veien. Disse firmaene har vurdert marked/økonomi, miljø og sikkerhet. (ANB)

Høyhastighetsutredningen

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa mottar onsdag rapport om utredning av høyhastighetstog.

Det er jernbanedirektør Elisabeth Enger som skal overrekke sluttdokumentet til samferdselsministeren på en pressekonferanse klokka 13.

Her skal prosjektleder for Høyhastighetsutredningen, Tom Stillesby, orientere om sluttrapporten. Den vil inneholde hovedkonklusjonene i utredningen. Viktige faktorer er blant annet samfunnsøkonomisk analyse, driftsøkonomi, utbyggingskostnader og miljøregnskapet. Jernbaneverket skal gi regjeringen en anbefaling om hva som bør gjøres videre.

Les mer på Jernbaneverket

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere