RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Måltidene

Sist oppdatert:
Her i Norge er vi vant med å spise mye brødmat. Her får du noen gode alternativer:

Frokost

Det er ikke slik at du må spise brød verken til frokost eller lunsj.

Faktisk anbefaler vi å finne andre løsninger enn brødmat til disse måltidene også. Det finnes mange andre gode alternativer. Til frokost kan du for eksempel spise en kornblanding med høyt fiberinnhold som ikke er tilsatt sukker (sjekk at det faktisk ikke inneholder sukker!). Bland gjerne i litt soyaflokker, hakkede nøtter og frø av ulike slag, og ha Biola- eller Cultura naturell eller annen syrnet melk på. Et annet alternativ er omelett med grønnsaker til, en porsjon yoghurt naturell eller Kesam med frukt og nøtter til, eller sågar middagsrester.

Lunsj

Lunsjen trenger ikke bestå av brød. Det finnes mange gode alternativer.

Til lunsj er ulike salater med kjøtt eller fisk, bønner og linser et fint alternativ til brød.

Bland i tillegg i alle typer grønnsaker du liker. Hvis du har tilgang til kantine med varmretter kan du gjerne velge en slik rett, særlig hvis rettene består av rent kjøtt eller fisk og rikelig med grønnsaker. Du kan også bruke frokostforslagene til lunsj.

Middag

Proteiner er en viktig næringskilde og middagen bør inneholde rikelig av det.

Middagene bør inneholde et kjøtt- eller fiskestykke (omtrent på størrelsen med håndflaten din, i tykkelse og overflate) og grønnsaker. I stedet for hvit ris, poteter og vanlig pasta kan du bruke linser, bønner, kikerter eller en liten mengde pasta av durumhvete, basmatiris, naturris eller villris.

Kveldsmat

Du bør også ha et lite kveldsmåltid hvis middagen ikke spises altfor sent. Da kan du bruke middagsrester eller de samme forslagene som til frokost og lunsj.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere