RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mange muligheter! Få restriksjoner!

Sist oppdatert:
Her gir vi deg tips til et par enkle justeringer i ditt kosthold:

Hvis du til daglig spiser mye søtsaker, bakervarer, pasta, ris og poteter vil omlegging til Dr. Lindbergs kosthold innebære en del endringer for deg. Du kan likevel fortsette å spise samme type måltider som du har pleid å gjøre. Dersom du for eksempel spiser vanlig fint eller grovt brød til frokost og lunsj kan du fortsette å spise brød til disse måltidene, men bare velge en annen type brød. Bytt ut det fine brødet med helkornsrugbrød eller annet lavglykemisk brød

og bruk rikelig med kjøtt eller fiskepålegg på brødskiven. Legg til litt frukt og grønnsaker, så blir det ekstra bra!

1. Spis ofte og ikke så store måltider, ikke la det gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid.

- Sørger for jevnt og stabilt blodsukker og gjør at du opprettholder en god forbrenning.

2. Spis mye grønnsaker, frukt og bær.

- Sørger for rikelig med vitaminer, mineraler og antioksidanter som beskytter kroppens celler og stimulerer en rekke livsviktige prosesser i cellen. Grønnsaker gir stabilt blodsukker.

3. Inkluder en god kilde til protein til hvert måltid.

- Sørger for opprettholdelse av muskelmassen, gir økt metthetsfølelse og jevnere blodsukker.

4. Velg fett fra kaldpressede oljer, avocado, nøtter, frø og fet fisk, ikke margariner, soyaolje og andre varmpressede oljer.

- Stimulerer immunforsvaret og demper betennelsesprosesser i kroppen.

5. Spis lite sukker, melprodukter og poteter.

- Sørger for jevnere blodsukker, lavere insulinproduksjon og dermed redusert fettlagring og bedret fettforbrenning, demper betennelsesprosesser i kroppen.

I et sunt og balansert kosthold er det plass til alle typer matvarer. Det avgjørende er mengden som spises av de ulike matvarene og til hvilke tider de ulike matvarene spises.

Steg for steg kan du lære deg hvordan du kan sette sammen et kosthold etter Dr. Lindbergs prinsipper, - det er faktisk ikke så vanskelig! Etter en tid vil dine nye kostvaner bli like naturlige som andre vaner du har.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere