RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FUNNET DØD: En mann ble lørdag funnet omkommet i hjulbrønnen på et fly tilhørende South African Airways (Arkivbilde).
FUNNET DØD: En mann ble lørdag funnet omkommet i hjulbrønnen på et fly tilhørende South African Airways (Arkivbilde). Foto: Ben Stansall (Afp)

Mann funnet død i flyets hjulbrønn

Sist oppdatert:
Flyktninger risikerer livet på farefulle ferder i håp om bedre liv i Vesten.

(Nettavisen): En mann ble funnet død i hjulbrønnen på en parkert Airbus A340-maskin på den internasjonale flyplassen Dulles, utenfor Washington D.C. lørdag. Flyet tilhører flyselskapet South African Airways.

Talsmann for flyselskapet, Tlali Tlali, sier i en uttalelse at flyet tok av fra Johannesburg, mellomlandet i Dakar i Senegal og landet i Washington onsdag.

- Vi beklager ethvert tap av menneskeliv, og er dypt bekymret for de mistenkelige omstendighetene i denne saken, sier Tlali Tlali.

Amerikanske myndigheter har iverksatt en etterforsking. Så langt har ikke politiet maktet å identifisere mannen eller fastslå dødsårsaken.

Det er imidlertid ikke helt ukjent at desperate mennesker fra konfliktfylte land begir seg ut på vågale reiser for å søke et bedre liv i Vesten.

På mandag ble en annenpilot arrestert i Genève i et forsøk på å kapre et fly. Den etiopiske piloten skal ha hatt ønske om å søke asyl i Sveits.

Desperate mennesker
Det finnes flere eksempler på desperate mennesker som forsøker å flykte til Vesten ved å skjule seg om bord i flyets hjulbrønn. Dette er livsfarlig, og ender ofte med at blindpassasjeren fryser i hjel. I tillegg til temperaturer på 50 minusgrader, så er det lite oksygen og kabintrykk i hjulbrønnen.

- Det er en ganske risikabel affære å gjøre dette. Hjulbrønnen er noe av det siste som sjekkes før flyet ruller ut av gaten, og da hopper de gjerne på når flyet er i fart. Når hjulene tas opp, så er det veldig lite rom. Mange blir bare klemt i hjel av mekanismen og hjulene. Og når understellet senkes, så gjøres det ofte over sjøen, og da ramler de ned i sjøen, og blir da klassifisert som drukningsofre. Derfor er det vanskelig å tallfeste dette, har leder i Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold, tidligere uttalt til Nettavisen.

Falt ned fra himmelen
Det finnes flere eksempler på hvordan lik har falt ned på bakken idet landingshjulene senkes like før landing. I 2012 ble en mann funnet død i en rolig gate utenfor London. Mannen viste seg å være en flyktning fra Angola som hadde ramlet ut av hjulbrønnen til et fly. Først halvannet år etter ulykken fikk familien hjemme i Angola vite om skjebnen hans, ifølge BBC.

I 2010 var det et lignende tilfelle i USA hvor en tenåringsgutt ble funnet død på et jorde utenfor Boston. Myndighetene mente det var sannsynlig at han hadde falt ut av et fly like før landing ved den internasjonale flyplassen Boston Logan.

- Hundre ganger rikere
Det finnes utallige eksempler på hvordan desperate mennesker utsetter seg for livsfare i søken på et bedre liv i Vesten. Hvert år drukner hundretalls afrikanske flyktninger mens de prøver å komme seg over til Europa via sjøveien i overfylte småbåter.

- Det vi nordmenn må være klar over, er at vi er hundre ganger rikere og hundre ganger tryggere enn eritreere, syrere, somaliere og palestinere. Det gjør disse menneskene villig til å risikere eget og sine barns liv for å komme over Middelhavet, sier generalsekretær i Flyktninghjelpen, Jan Egeland, til Nettavisen.

- Det er bare én løsning å unngå dette på. Det er å investere mer ved å gi dem håp der de er.

- Enten gir vi dem håp og muligheter der de er eller tar dem til Norge, eller så kan leve i en total samvittighetsløs situasjon og nippe hvitvin langs strendende ved Middelhavet mens folk dør lenger ute på sjøen, sier Egeland.

Kilder: CNN, Jyllands-Posten

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere