RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: MOHAMED DAHIR (Afp)

Marerittet over etter 838 døgn

Sist oppdatert:
Danske sjøfolk frigitt av somaliske pirater.

Etter 838 døgn i fangenskap hos somaliske pirater kunne de danske sjøfolkene Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez endelig sette kursen hjemover.

Men frigivelsen av sjøfolkene kom først etter at to urovekkende rekorder var satt: Ingen andre sjøfolk skal ha sittet fanget så lenge hos pirater i Somalia, og løsesummen som ble utbetalt, skal ha vært rekordhøy. Ikke mindre enn 30– 40 millioner kroner skal gisseltakerne ha fått for å frigi gislene.

Direktør Claus Bech i rederiet Shipcraft vil ikke bekrefte beløpet, men sier summen er den høyeste som noen gang er betalt ut for å få frigitt danske sjømenn.

Både Lyngbjørn, Lopez og fire filippinske sjøfolk fra det kaprede fraktskipet Leopard var onsdag frie menn, etter at de dagen før ble hentet på en strand i byen Hobyo. Derfra ble de fraktet i helikopter til den danske fregatten Iver Huitfeldt, som er i området. Der fikk de legehjelp.

3618280

God tilstand
Ifølge kaptein Eddy Lopez opptrådte de somaliske fangevokterne skruppelløst overfor gislene, som ble slått og utsatt for tortur og fikk for lite mat og vann.

Likevel er de seks gislenes tilstand god, og de er i rimelig god fysisk form, viser legesjekken. 49 år gamle Søren Lyngbjørn er på grunn av et langt sykdomsforløp den av gislene som er mest svekket.

– Men vi har fått vite at hans medisinske og ernæringsmessige tilstand er ok, sier Bech.

De seks sjøfolkene ble først fraktet til et hemmelig sted, før turen onsdag gikk videre til et sted i Europa, ifølge Bech.

– Der skal de være i medisinsk karantene i de tre dagene det tar å få svar på prøvene som skal tas av dem. Når legene sier det er greit, reiser jeg ned og møter dem sammen med personale fra shippingfirmaet Nordane, sier han.

Hard kritikk
Ekstra Bladets journalist Nasib Farah, som har somalisk bakgrunn, spilte en sentral rolle som bindeledd i forhandlingene og i å fylle gapet mellom tilbud og krav når det gjaldt utbetaling av løsepenger. Det bekrefter både Ekstra Bladet og Shipcraft. Piratene skal i utgangspunktet ha krevd et tresifret millionbeløp for å la gislene gå.

Shipcraft har fått heftig kritikk under gisselsaken, men Bech sier redereiet fra dag én har fulgt rådene fra profesjonelle britiske rådgivere.

Rederiforeningen har likevel besluttet å ekskludere Shipcraft fordi rederiet angivelig ikke har vist vilje til å gjøre alt som var mulig for å få gislene fri, ifølge leder Søren Nørgaard Thomsen. Shipcraft avviser anklagene. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere