RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Marita Gujord er for lengst tilbake i vante omgivelser. Skulderskaden er borte, og pengene er endelig på vei. Likevel ser hun med skrekk og gru på andre som må gjennom det hun har opplevd.
Marita Gujord er for lengst tilbake i vante omgivelser. Skulderskaden er borte, og pengene er endelig på vei. Likevel ser hun med skrekk og gru på andre som må gjennom det hun har opplevd.

Marita ventet 17 måneder på sykepengene

– Jeg skjønner at unge og nyetablerte gir opp kampen mot Nav.

MOLDE (Tidens Krav): Fysioterapeut og personlig trener Marita Gujord fortviler etter halvannet år med saksgang innad i Nav-systemet. Det er Nav Forvaltning i Molde som tar seg av utbetaling av sykepenger.

Det er Tidens Krav som forteller historien til Gujord.

Enkeltmannsforetak

I desember 2013 ble hun sykemeldt på grunn av en skulderskade.

– Det var nok et resultat etter mye hard jobbing. Jeg hadde fulle lister, og så mye som 60 pasienter i uka. Samtidig trente jeg mye styrke selv, og totalbelastningen ble enorm, forklarer hun.

I 2013 jobbet Risvik Gujord under Sunn Helse, men hadde opprettet enkeltmannsforetak.

– Det er helt vanlig praksis for fysioterapeuter og personlige trenere å opprette egne firma. Man omsetter for en viss sum i form av kunder og behandlinger, som dermed overføres til den enkelte månedlig. Det er opp til oss, som firmaeier, å betale skatt og annet.

– Å bli sykmeldt var noe jeg absolutt ikke ønsket. Derfor ventet jeg lengst mulig. Jeg visste også at det ville ta noen uker før jeg i det hele tatt fikk utbetalt noe som helst fra Nav, sier hun.

Fra og med januar til juni 2014 varierte sykemeldingsprosenten med mellom 80 og 20 prosent.

– Men avslaget på sykepenger kom allerede i januar, og det var da den lange veien til utbetaling startet.

Advokathjelp

For det skulle ta hele 17 måneder med overbevisning og dokumentering før Gujord fikk pengene hun hadde tapt ved å være sykemeldt.

– Den første årsaken til avslaget var at jeg hadde jobbet så kort tid at det ikke forelå noen selvangivelse på meg. De kunne da ikke se at jeg hadde hatt noen inntekt i løpet av året, og hadde ingenting å beregne sykepengegrunnlag ut fra, sier hun.

I løpet av de siste 17 månedene har hun hatt god hjelp av både advokat og regnskapsfører.

– Jeg gikk sammen med regnskapsfører for å sette opp et regnskap, som vi kunne sende til Nav. Jeg hadde jo jobbet i ett år, og hadde god oversikt over hva jeg hadde tjent. Bedriften hadde omsettingsrapporter, og jeg fikk daglig leder i Sunn Helse til å sende et brev til Nav om hvordan utbetaling av lønn foregikk hos oss. Jeg la også ved kontoutskrift fra min egen konto.

Nav Forvaltning ville se utskrift av lønnsslipper, men dette eksisterer ikke i et enkeltmannsforetak.

– Jeg tenkte at Nav kunne beregne prosentandel ut ifra året før, da det står i loven at de skal bruke skjønn, og på bakgrunn av dokumentene jeg sendte inn. Så enkelt var det ikke. Jeg klaget derfor på vedtaket om avslag.

Ble ikke forstått

En måned senere fikk hun innvilget arbeidsavklaringspenger, med aktivitetsplan i posten og registrering av meldekort hver 14. dag. Hun fikk også ny saksbehandler, og det forelå nå to forskjellige saker parallelt.

– Saksbehandleren snakket mye om hvordan jeg skulle komme tilbake i full jobb igjen. Jeg måtte også fylle ut skjema og svare på hva jeg ønsket å jobbe med i framtiden. Planen min var hele tiden å gå tilbake til jobben som fysioterapeut og personlig trener. Jeg opplevde at de rett og slett ikke forsto dette, men at de skulle sette meg inn i en helt ny jobb.

Trygderetten

Nye runder med klager kom. Så, etter at saken hadde vært innom Navs klageinstans, endte saken i trygderetten, hvor behandlingstid er seks måneder fra mottatt klage.

– Trygderetten opphevet etter hvert vedtaket fra Nav Forvaltning, og viste til ny behandling av saken. Det har vært så mye fram og tilbake, at hadde jeg ikke hatt advokat og regnskapsfører, så hadde jeg aldri i verden greid dette.

På nytt måtte hun sende inn dokumentasjon som viser tap av pensjonsgivende inntekt i spesifikke perioder på grunn av gradert sykemelding. Gujord fikk to uker på seg til å sende inn dette. Behandlingstiden etter dette er da fire uker. Til slutt, i mai 2015, fikk hun meldingen om at sykepengene endelig skulle komme på konto.

– Det er snakk om ganske mye penger, så hadde det ikke vært for familie, så hadde dette vært veldig vanskelig.

Vil aldri bli syk igjen

Nå sitter Gujord igjen med en følelse av at systemet er så komplisert at hun håper hun aldri er så uheldig at hun må gjennom det samme igjen.

– Jeg hadde aldri i mine villeste fantasier tenkt at dette kom til å ta 17 måneder. Jeg tenker med skrekk på kanskje å havne oppi noe liknende igjen. Å være ung og drive enkeltmannsforetak er så å si umulig om man skulle bli sykemeldt. Systemet er rett og slett ikke laget for oss.

Hun har stor forståelse for at mange gir opp i kampen på å få utbetalt penger i sykeperioder og liknende.

– Jeg opplever at hver saksbehandler tolker sakene på sin måte, og at det er ingen fasit på hva som er rett eller galt. Jeg skjønner godt de som gir opp underveis. Jeg hadde gjort det samme selv om jeg ikke hadde hatt støtte fra foreldre, regnskapsfører og advokat.

Hun stiller seg også svært kritisk til veien for å oppnå kontakt med Nav og saksbehandlere.

– En av saksbehandlerne mine var det komplett umulig å få tak i. Jeg brukte mye energi på å komme i kontakt med henne, men til ingen nytte. Det mener jeg er meget kritikkverdig. Saksbehandlerne er der av en grunn. For å gi oss svar.

– Har ikke oversikt

På spørsmål om det er normalt at det skal ta 17 måneder å behandle en klagesak om sykepenger, svarer avdelingsdirektør May Kristin Sildnes i Nav forvaltning Møre og Romsdal at hun på stående fot ikke har oversikt over behandlingstiden i slike saker.

– Dersom vi opprettholder vedtaket, blir saken videresendt til Navs klageinstans for ny behandling. Dersom også de opprettholder det første vedtaket, er det trygderetten som er neste behandlingsinstans. Hva som er normal behandlingstid i en slik klagerunde kan jeg ikke svare på her og nå, sa Sildnes til Tidens Krav onsdag ettermiddag.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere