RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Markedsfører seg med e-post

Sist oppdatert:
Nøkkelen til relasjonsbygging er kontinuerlig kontakt. Et designblad foreslår at e-postbrev er den perfekte løsningen. Amerikanske Be Design gikk fra postkort til e-post etter tre år.

Designere trenger å holde kontaktene sine varme, så de ikke blir glemt. Ilise Benun, forfatter av "Self promotion online" foreslår e-postbrev som løsningen. Dette handler ikke om spam, men om å bruke e-post til å minne om at man faktisk eksisterer. Som et alternativ til markedsføring, telefoner og møter.

Det er en måte å skille seg ut fra andre designere på. Det er en måte å skaffe trafikk til nettsiden. Både salgspersoner, kolleger, tidligere og fremtidige kunder, familie og venner, kan være mulige kunder.

Byrået Be Design, basert i San Rafael, California, gikk over fra postkort, til e-post kampanje i 2002, etter tre år med posten. I ett år har byrået sendt en "E-Note" til 800 kunder, presse og andre, hver fjerde til sjette uke.

- Strategien er å være øverst i andres bevissthet hele tiden, sier markedsdirektør Linda Nero, i Be Design til HOWDesign.com.

E-noten er enkel, informativ og viser et eksempel. Den forklarer med noen linker firmaets utfordringer med prosjektet og løsningen. Den forsøker også å drive folk til websiden, med direkte pekere.

Benums poeng er å vise frem arbeidet. Det er også mulig å utdanne mottakerne, som Savage Design Group. Det er et Houston-basert byrå som har spesialisert seg på årsrapport design.

Markedsstrategien for å få folk over på nett ble "Annual Reports for the 21st Century" (AR21). Byrået sender både nyhtesbrev i posten og via nett, for å vise kundene sine hvordan nettet kan brukes.

Et tredje alternativ, ifølge Benum er å sende ut små interessante meldinger til kundene, som Steve Hill, gjør. Hill er kreativ guru i "hair on fire communications", et byrå i Santa Clarita, California. Månedlig sender han kommunikasjons- og markedsføringstips til 2300 kunder.

Man kan også la kundene bli kjent med en gjennom e-postbrevet. Panarama Design mener at vellykket markedsføring er personlig.

- Jeg lager e-postene mine om temaer som jeg synes er interessante og vil dele, forteller Panarama Design-sjef Lauri Baram, til HOWDesign.com.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere