RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Markedstest for supertankerne

Sist oppdatert:
Etter at forrige uke har vært preget av feiring av det kinesiske nyttåret, så er det ventet at denne uken blir testen på hvor supertankerraten skal på kort sikt.
Store deler av de asiatiske befrakterne har vært fraværende fra stortankmarkedet den siste uken på grunn av festivitasen og ferieperioden i forbindelse med det kinesiske nyttåret. Dette har ført til tilbakefall for ratene og et økende antall ledige VLCC'er i den Arabiske gulf.

- Den virkelige testen vil komme denne uken(...)når aktiviteten sannsynligvis tar seg opp, skriver skipsmeglerhuset P.F. Bassøe i sin ukentlige markedsrapport.

Det har vært et press ned på ratene den siste uken noe som har ført til at ratene for VLCC'er fra Gulfen til Fjerne Østen har falt fra woldscale 175 til 160. Det gir likevel en dagrate på meget hyggelige 114.500 dollar pr. dag.

Vestover fra gGulfen er raten ned 22,5 poeng til ws 97,5 som gir en dagrate på 75.500 dollar. Markedet i Vest-Afrika holdt ws 150-nivået for reiser til US Gulf. Det tilsvarer en timecharterrate på 106.000 dollar pr. dag.

Det meldes også om en rolig uke for suezmax-tankskipene uten de store endringene i ratenivåene. Fra Vest-Afrika til USA sluttes det på ws 200, eller 68.4000 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere