RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Maten som får deg til å fise

Sist oppdatert:
Hvis du vil unngå luft i magen bør du styre unna disse matvarene.

(SIDE2): En hel del matvarer kan stimulere tarmbakteriene til økt produksjon av tarmgass, skriver ernæringsfysiolog Helene Arsky i sin nye bok «Kostskolen».

Boken inneholder 555 spørsmål og svar om mat, helse og trening. Noe mer nyttig enn annet. Hun har blant annet avsett tre hele sider til spørsmål om tarmgass. Normalt produseres det en halv til to liter tarmgass hver dag, men bare en halv liter av denne kommer ut. Tarmgassen har to årsaker, og omtrent 90 prosent kommer fra luften du svelger når du spiser og drikker. Ti prosent er gass som tarmbakteriene produserer.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Det er vanlig å slippe ut luft mellom 12 og 25 ganger i døgnet, og det er noen matvarer som kan gi deg ekstra gass. Du må selv prøve deg frem for å se hvilke matvarer du reagerer på.

Her er ernæringsfysiolog Helene Arskys liste:

Asparges
Brokkoli
Bønner
Eple og eplejuice
Erter
Kullsyreholdige drikker
Kål
Kålrot
Løk
Mais
Produkter som inneholder sorbitol
Tyggegummi

Men det er ikke bare maten som gir oss gass. Cøliaki, laktoseintoleranse og melkeallergi kan gi hyppige og tilbakevendene luftplager. Hvis du ikke er vant med å spise mye fiber, kan fiber i store mengder på en gang også gi luftplager. Særlig fiber i renere form som for eksempel hvetekli, havrekli eller grove kornvarer.

I boka til Arsky kan du ellers lese om hvordan du blir kvitt den dårlige ånden, hvorfor det er lurt å tygge maten og hvordan du best kan bygge muskler. Blant annet.

LES MER HELSE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere