RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Maten som holder deg frisk

Sist oppdatert:
– La maten være din medisin, sa Hippokrates, legekunstens far. Enkelte matvarer kan både helbrede og forebygge.

(SIDE2): Vi har tonnevis av kosttilskudd å velge mellom, men de fleste forskere er enige om at virkestoffene har størst effekt om de inntas i sin naturlige form; gjennom maten. Flere av matens farger, lukter, konsistenser og smaker kommer fra stoffer som er helsebringende for den som spiser.

Noen matvarer kan i enkelte tilfeller nesten kan erstatte medisinering. Men for det meste handler det om å forebygge gjennom å spise riktig.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Noen av livsstilssykdommene som finnes i Norge og i den vestlige verden, er svært lite utbredt i andre kulturer, og dette har mye med kostholdet å gjøre.

Matforskning er aldri enkelt fordi det er så mange faktorer som påvirker den generelle helsen. Den tradisjonelle bruken av mat som medisin er et resultat av observasjon og kontinuerlig vurdering over hundrevis av år.

I enhver kultur har vi i årtusener brukt mat som medisin – både til å forebygge og behandle sykdom. Men over lengre tid ble helbredelse gjennom diett sett på som meningsløs i industrialiserte land. Nå står vi overfor en fornyet tillit til den vitale rollen mat har for helsen vår.

Her gir vi deg en oversikt over et knippe spesielt helsebringende råvarer med både forebyggende og lindrende effekter. Men husk at du må få disse matvarene inn i kosten på fast basis.

Artisjokk:
I likhet med andre bitre grønnsaker, øker artisjokk produksjonen av galle. Artisjokk er blitt brukt i farmasøytisk medisin for å styrke lever, nyrer, galleblære og fordøyelse. Har du mye vann i kroppen, bør du spise denne grønnsaken, den øker nemlig urinutskillingen. Artisjokk blir også anbefalt til diabetikere, fordi den inneholder insulin og derfor demper økningen av blodsukkeret etter et måltid.

Schnitzel med artisjokk og dijonsennep

Laks:
Laks og annen fet fisk senker blodtrykk og kolesterolnivået i blodet og reduserer faren for blodpropp. Omega-3 har en betennelsesdempende virkning som faktisk kan hjelpe mot smertene ved leddgikt. Har du psoriasis eller dermatitt, kan du bli bedre om du spiser noen fiskemåltider i uken.

Også hjernen trenger fet fisk, og omega-3 er svært godt for den mentale helsen.

For å bedre opptaket av den vitale fettsyren, bør du få i deg vitamin C samtidig. Server derfor en skive sitron, lime eller appelsin ved siden av laksen.

Sushi

Blåbær:
De deilige bærene er gode for både hud og syn, og styrker immunforsvaret med sitt store innhold antioksidanter. Blåbær er antibakteriell og betennelsesdempende. Hvis du spiser bærene rå, kan de hjelpe mot forstoppelse. Kokte eller tørkede kan brukes mot diaré.

Flavonoidene som gir blåbær den karakteristiske blåfargen, styrker hårrørs-årene selv i små doser. De gir også bedre blodsirkulasjon og fungerer utmerket mot frostbitt, blåmerker og åreknuter – noe spesielt diabetikere sliter mye med.

Blåbærchutney

Brokkoli:
Brokkoli er sterk kreftforebyggende og -lindrende. De som spiser mye brokkoli er mindre utsatt for lungekreft og kreft i tykktarmen, men du bør spise omtrent tre porsjoner (à 170 g) i uken. I tillegg styrker brokkoli benbygningen og forebygger hjerte- og karsykdommer.

Torskerullader med brokkoli i buerre blanc

Havre:
Start dagen med en porsjon havregrøt. Da forebygger du hjerte- og karsykdommer og senker kolesterolet i blodet. Diabetespasienter har ekstra godt av dette kornslaget på grunn av sin gunstige effekt på blodsukkernivået.

Havregrynsgrøt med honning og banan

Appelsin:
Da Vasco da Gama mistet halvparten av sine menn til mangelsykdommen skjørbuk, var det på grunn av mangel på vitamin C. Appelsiner inneholder store mengder vitamin C, noe som er viktig både for sin antioksiderende virkning, og for opptaket av jern. Selv en liten porsjon appelsin styrker kroppens immunforsvar.

Forskning viser at folk som spiser mye appelsin og sitrusfrukter generelt, har lavere forekomst av noen krefttyper. Appelsin får i gang blodsirkulasjonen i kroppen og senker kolesterolet i blodet.

Jordbær- og appelsinsalat med basilikum

Ananas:
Ananas virker betennelseshemmende, men vi vet ikke helt hvorfor. Bromelin-enzymene som finnes i den fantastiske frukten, er blant annet blitt brukt til behandling av leddgikt og til å få opp farten på vevsreparasjon etter skader. Ananas-enzymene bryter ned protein og hjelper derfor fordøyelsen, i tillegg til at frukten demper tendensen til blodpropper. Ananas kan også bedre blodsirkulasjonen hos de med innsnevrede årer. Men hold deg til den ferske ananasen. Innhold av enzymet er svært redusert i hermetisk ananas og ananasjuice.

Chilibakt ananas

Rødvin:
Ett glass rødvin om dagen sies å ha helbredende evner. Men en skal ikke overstride den anbefalte dosen på 150 ml, da går det over fra å være helsefremmende til å bli skadelig. I små doser forebygger rødvin hjerte- og karsykdommer, bryst- og lungekreft og benskjørhet, samtidig som den senker nivået av det farlige kolesterolet i blodet.

Spinat:
I tillegg til at det er kreftforebyggende, motvirker spinat også hjerte- og karsykdomme, senker aldringsprosessen og forbedrer både hud og syn.

Pizza bianco med spinat, hvitløk og rosiner

Te:
De antioksidante flavonidene i te kan motvirke potensielle kreftfremkallende stoffer som finnes spesielt i røkt mat. Det er hvit og grønn te som har den sterkeste antioksiderende virkningen. Te senker blodtrykket og reduserer også faren for blodpropp. Te inneholder også fluorid, noe som minsker tannforfallet og styrker benbygningen.

Myntete fra Marokko

Les mer om te her

Valnøtter:
Valnøtter inneholder alfa-linolsyre og linolsyre som er to essensielle fettsyrer kroppen ikke selv kan produsere. Spiser du rundt 10 halve valnøttkjerner om dagen, kan du forebygge Alzheimer og hjerte- og karsykdommer.

Fikensalat med parmaskinke og valnøtter

Chilipepper:
I tillegg til å øke kaloriforbrenningen, stimulerer chili blodsirkulasjonen, noe som kan motvirke blodpropp. Den løser også opp tetthet i luftveien og virker slimløsende. Ønsker du å stimulere fordøyelsen, bør du spise sterk mat. Når du spiser chili øker produksjonen av magesyre noe som dreper de fleste bakteriene i maten og setter fart i systemet. Det er antioksidanten capsaicin som gjør chilipepper så sterk. Når vi spiser chili sendes det ut sterke smertesignaler til kroppen som svarer med å frigjøre endorfiner – kroppens eget morfin. På denne måten fungerer faktisk chili som smertelindrende.

Chiligryte

Løk og hvitløk:
Spiser du løk etter eller som en del av et fett måltid, unngår du å få et høyere blodkolesterol. Det viser seg at folk som spiser rå løk regelmessig har et sunnere nivå av fett i blodet. Løk styrker motstandskraften mot flere smittsomme sykdommer som forkjølelse, hoste, bronkitt og omgangssyke. I tillegg virker den forebyggende mot hjerte- og karsykdommer, infeksjonssykdommer, diabetes, lungesykdommer og enkelte kreftformer. En del vitenskaplig forskning viser også til at løk kan virke forebyggende mot astma.

Seibiff med løk og remulade

Kakao:
Kakaobønnen er kjent for å være den mest næringsrike råvaren som finnes. Den inneholder over 800 «aktive ingredienser». Magnesium, dopamin og anandamin er kjent for å stabilisere humøret, og er derfor spesielt godt for premenstruelle kvinner. Mørk sjokolade kan med fordel spises for å bedre konsentrasjonsevnen, dempe stress, motvirke depresjon og minske risikoen for blodpropp.

Den mest kjente ingrediensen i kakaobønnen er fenyletylamin som dannes i hjernen ved forelskelse.

Den originale sjokolade – chilikakao

Søtpotet:
Søtpoteter med oransje kjøtt inneholder mer vitamin E enn noen annen mager matvare. E vitamin er godt for både hjerte- og hudhelse – og mannlig fruktbarhet. Søtpotet kan hjelpe deg å redusere høyt blodtrykk og er en solid jernkilde.

Gratinerte, fylte søtpoteter (bruk de oransje)

Kilder: «Supermat» (Kagge Forlag 2006), «Mat for god helse» (Teknologisk Forlag 1998)

Les mer om mat og drikke her

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere