RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Matgigant mot overvekt

Sist oppdatert:
En av verdens største matvareprodusenter, Kraft Foods, lanserte i går en offensiv mot overvekt hos barn. Blant annet skal de droppe reklame rettet mot skoler.

Det siste året har den amerikanske matvarebransjen blitt rystet av flere søksmål fra overvektige personer, som hevder at de er skyld i overvekten. En dommer i New York avviste et søksmål som en gruppe ungdommer anla mot McDonalds. Også matvaregiganten Kraft Foods har opplevd det samme og bransjen frykter flere søksmål, på lik linje med tobakksprodusentene.

Som et svar på den stadig økende overvekten rundt om i verden vil, Kraft Foods – som i Norge blant annet eier sjokoladefabrikken Freia – starte en offensiv som blant annet fører til en endring i markedsføringen og PR-arbeidet.

- Økningen i overvekt er en kompleks offentlig helsefare med globale proporsjoner. Det kan han flere årsaker og kan bare bli løst hvis alle sektorer gjør sitt for å hjelpe til. Kraft forplikter seg til produktvalg og markedsføringspraksiser som skal oppmuntre til en sunnere livsstil og gjøre det enklere å spise og leve bedre, sier visepresident i Kraft Foods, Betsy D. Holden, i en pressemelding.

Blant de grepene som Kraft tar for å gjøre livet lettere for forbrukerne er å bedre forbrukerinfo på varene de produserer og å legge om markedsføringen. Endringene i markedsføringen er blant annet:

Eliminere all markedsføring rettet mot skoler

Bedre utvalg av Kraft-produkter som selges i automater i skolene

Retningslinjer for all reklame og markedsføring, inkludert markedsføring mot barn

Oppfordre til bruk av riktig matvaner og en aktiv livsstil

Offensiven mot overvekt gjelder for Krafts virksomhet over hele verden.

I Norge har blant andre ernæringsfysiolog Dag Viljen Poleszynski uttalt at et forbud mot brusreklame kan være veien å gå for å redusere det raskt økende inntaket av blant annet sukkerholdig drikke. Han mener at om man hadde fjernet muligheten til å reklamere for sukkerholdig drikke kunne man ha bidratt til å redusere inntaket.

Vil ha forbud mot brusreklame

Kraft vil også bedre informasjonen som forbrukerne for om deres produkter:

Bedre merking av næringsinnholdet i alle markeder, også i land hvor det ikke er påbudt

Aktivitetsrelatert informasjon på produktene og selskapenes nettsteder for å gjøre forbrukernes valg enklere.

Retningslinjer for bruk av helserelatert informasjon i alle markeder

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere