RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mattabbene du gjør med barna

Sist oppdatert:
Slik får du barna til å spise sunt.

(SIDE2): Mange foreldre har et urealistisk forhold til barn og mat, og det er ingen hemmelighet at mange kriger kjempes over middagsbordet.

Men å få barna til å spise sunt, og til og med sette pris på det, er slett ikke umulig.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Seks feil foreldre ofte gjør:

1. Kaste barna ut av kjøkkenet
Det er klart man vil unngå at barna kommer i kontakt med brennhete kokeplater og spisse kniver, men å gjøre dem vant til å være på kjøkkenet bedrer matvanene. Forskere har funnet ut av barn som lager mat selv mer sannsynlig vil spise mat de får servert.
- Barn liker ofte ikke reddiker, men er det med og skjærer dem opp og putter dem i en salat, spiser de dem også opp sier professor Isobel Contento.

2. Presse dem til å ta en bit
Foreldre tenker ofte ulogisk, og det å presse på at barnet skal ta en bit av alt på tallerkenen får som regel motsatt effekt. En studie fra Pennsylvania State University viser at barn som for eksempel fikk klistremerker i belønning mot å spise grønnsaker etter en tid hadde dårligere forhold til dem. Man bør sette maten på bordet og oppfordre til å smake, og gjør de det bør man ikke berømme dem uten å være nøytral og spørre om de vil ha mer.

3. Ha godteriboks
I mange hjem finnes det et eget sted der den «gode maten» oppbevares. Og det man ikke får vil man ha mer av. Studier viser at barn med en glasskrukke kaker kaker foran seg hadde tredoblet vilje til å spise kaker, sammenlignet med dem som fikk ubegrenset av dem. For å unngå problemet bør man la være å kjøpe inn disse varene i det hele tatt, og heller ha frukt og andre sunne snacks tilgjengelig.

4. Ikke like egen mat
Barna tar etter mor og far, og viser du tydelig at du misliker grønnsakene har du ingen grunn til å tro at barna vil like dem. Studier viser faktisk at barn ofte tar etter foreldrenes smak. Dette gjelder også når man lager «slankemat» til seg selv. Et barn sa til og med at diett betyr at «du lager maten men spiser den ikke».

5. Servere trauste grønnsaker
Sønderkokt blomkål og daffe gulrøtter er ikke festmat for noen i familien akkurat, og det skal ikke så mye til for å spice opp hverdagen. Prøv noen nye, eksotiske grønnsaker (det er som regel ikke vanskeligere å tilberede enn de vanlige). Husk også å legge til litt fett, for eksempel smør til maisen, da dette løsgjør vitaminer i grønnsakene.

7. Gi opp
Barn går gjennom ulike faser og påvirkes av mye rart. Hva de liker avhenger nærmest av dagsformen. Derfor gjelder det å ikke gi opp med første forsøk. Det kan da ti forskjellige tilberedninger til før de venner seg til ideen om en grønnsak. Ikke mist tålmodigheten.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere