RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FORTVILER: Tormod Andre Gusfre gjorde som Nav sa, men skulle ikke ha gjort det. Pappapermisjonen for sønnen Teodor har han derfor foreløpig betalt selv ved å låne penger av sin egen arbeidsgiver.
FORTVILER: Tormod Andre Gusfre gjorde som Nav sa, men skulle ikke ha gjort det. Pappapermisjonen for sønnen Teodor har han derfor foreløpig betalt selv ved å låne penger av sin egen arbeidsgiver. Foto: Edle Eidbo-Hansen (TELEMARKSAVISA)

Måtte låne penger til pappapermisjon

Sist oppdatert:
Tormod har kjempet mot Nav et halvt år og har lånt penger av sin egen arbeidsgiver.

Tormod André Gusfre fra Brevik gjorde som han fikk beskjed om muntlig, men ble feilinformert. I snart et halvt år har han likevel måttet kjempe mot Nav for retten på permisjonspenger for 15 måneder gamle Theodor, skriver Telemarksavisa.

Papirbunkene på stuebordet i hjemme i Brevik blir stadig større. I lekegrinda sitter Theodor, som i utgangspunktet skulle hatt langt mer kvalitetstid sammen med pappaen sin.

I stedet har feilinformasjonen fra Nav ført til at hverdagskabalen for familien Gusfre, har blitt langt vanskeligere.

- Heldigvis har jeg en fleksibel jobb og arbeidsgiver, men han har vært med pappaen sin på jobb noen ganger, ja, forteller Tormod.

På bakgrunn av at han ennå ikke har fått innvilget søknaden, har han lånt penger av arbeidsgiveren sin for å ta ut deler av permisjonen. Uten å ta permisjonen som planlagt, vil han nemlig ikke ha noe å søke om i etterkant.

Tidlig ute
Historien starter i 2010, i god tid før Theodor ble født.

- Jeg hadde aldri hatt noe med Nav å gjøre, men hadde hørt mye så vi var tidlig ute, og opplyste om hvordan vi ville gjøre det, opplyser han.

På grunn av mangel på barnehageplass var planen at mor skulle ta to måneders utvidet permisjon, før han skulle ta sin permisjon fram til sommerferien, og barnehagestart i august.

Tormod ønsket også på det tidspunktet i 2010 å fylle ut det nødvendig skjemaet for permisjonspenger, men fikk beskjed av saksbehandleren om at det ikke var noen hast.

- Det eneste jeg måtte huske på var å søke før Åse (kona, red.anm.) begynte å jobbe igjen, så da ble det til at jeg ventet.

Ifølge Gusfre skal han fått beskjed to ganger, at det ikke hadde noe å si at kona skulle ta to måneders utvidet permisjon. Regelen var før hun skulle begynne å jobbe.

- For sent
Beskjeden da han reiste for å fylle ut skjema neste gang var likevel at det var for sent. Han skulle vært der før den ordinære permisjonen gikk ut.

- Jeg ble rimelig bleik i maska da, ja. Jeg sendte likevel en søknad, men fikk avslag med begrunnelse i at det var for sent.

Dermed startet også mølla med klagebehandling og en rekke telefoner og brev fram og tilbake.

- Nav skal være én samlet aktør å forholde seg til, men jeg føler likevel at jeg er blitt en kasteball i hele systemet. Det verste er at en føler en ikke blir tatt på alvor, selv når de har innrømmet å ha gjort en feil. Det føles egentlig som om de bare regner med at en vil gi opp, sier han.

Venter og venter
Mens saken nå er til klagebehandling kan ikke familien gjøre annet enn å vente. Men de har prøvd, og Gusfre har også vært i møte med leder for Nav Porsgrunn, Grunde Grimsrud.

I et brev beklager han for opplevelsen Gusfre har hatt.

- Kontoret var i den perioden under reorganisering til Nav- kontor og saksbehandler beklager at det kan ha blitt gitt feil informasjon, skriver Grimsrud.

Det presiseres samtidig at de ikke finner grunn til å mistro forklaringen hans. Som følge av dette ble det også sendt et notat til klagebehandler, Nav forvaltning, hvor det bes om at vedtaket revurderes.

- Slik jeg leser det legger de seg flate, og jeg trodde da at ting skulle ordne seg, sier Gusfre oppgitt.

Brevet er datert 24. mars. Ennå har han ikke fått noen avklaring.

Venter nytt avslag
Etter å ha klart å spore opp saksbehandleren som behandler klagen, er han imidlertid ikke optimist.

- Hun sa relativt klart at de ville gi avslag igjen, og uttalte også at Porsgrunn måtte rydde opp i feil som dette selv. Når de igjen henviser til at det er andre som behandler klagen, har du det i gang.

I påvente av endelig svar har også Gusfre vært i kontakt med advokat.

- Jeg har vært fristet til å gi opp, men synes det blir feil det også. Jeg har tatt opp privat lån for å ta ut permisjonen og det må betales tilbake, påpeker han.

- Trist og sterkt beklagelig
PORSGRUNN: Nav-leder Grunde Grimsrud beklager saken sterkt, og bekrefter at feil informasjon har blitt gitt muntlig.

Regelen er imidlertid at brukeren må føre klagesaken selv.

Grimsrud presiserer samtidig at det er lite Porsgrunn kan gjøre lokalt, da klagen må vurderes av en egen klageinstans, for å sikre at hver klage blir behandlet objektivt. I Nav kan en klagesak ha inntil seks måneders behandlingstid.

- Dersom en klage ikke fører fram kan brukeren søke erstatning fra Nav, dersom det kan dokumenteres at man har tapt penger ved en slik feil, skriver Grimsrud i svar på e-post til TA.

Riktig skriftlig
Grimsrud er godt kjent med den aktuelle saken og viser til at informasjon om hvordan far skulle forholde seg til uttak av fedrekvote, sto omtalt i brevet som ble sendt i vedtaksbrevet til mor.

- Det skriftlige vedtaket avvek fra det muntlige svaret bruker fikk ved sitt Nav-kontor, og det er her feilen har oppstått, forklarer han.

Han bekrefter videre at informasjonsflyten mellom Navs enheter ikke har gått som den skulle, og at brukeren og familien er blitt skadelidende som følge av dette.

- Slik skal ikke Nav fungere, og det at denne feilen har oppstått gjør at vi nå har stort fokus på å begrense at slike saker oppstår igjen, opplyser Grimsrud.

Endret rutiner
Ifølge Nav-lederen har den interne opplæringen på alle saksområder i etterkant blitt styrket.

Rutinene knyttet til fedrekvoten er også endret, ved at far får eget brev. Navs hjemmesider skal også ha blitt gjennomgått for å sikre at riktig informasjon gis.

- Vi ved Nav Porsgrunn beklager både ulempene og merarbeidet denne saken og klageprosessen har medført for familien. For oss er det viktig at denne saken er kommet opp fordi det gir oss muligheten til å bli bedre og se hvor vi ikke lykkes i vår veiledning, avrunder Grimsrud.

Les flere saker fra Telemarksavisa her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere