RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Parkeringsplasser for privatbiler fjernes trinnvis, slik at de i 2019 vil være borte fra gateplan innenfor Ring 1, ifølge miljøbyråd i Oslo Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
Parkeringsplasser for privatbiler fjernes trinnvis, slik at de i 2019 vil være borte fra gateplan innenfor Ring 1, ifølge miljøbyråd i Oslo Lan Marie Nguyen Berg (MDG). Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

MDG-Lan om bilfritt sentrum: - Myte at motstanden er så stor

Sist oppdatert:
Byråd Lan Marie Nguyen Berg starter om få uker De Grønnes våte drøm om et utslippsfritt byliv.

I april skrev Nettavisen at det rødgrønne byrådet i Oslo, med Miljøpartiet de Grønne i spissen, starter fjerningen av parkeringsplasser i Oslo sentrum i juni.

Seks pilotområder er valgt ut, som er prøveprosjekt (Se kart lenger ned).

Nå forteller miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG), at tidspunktet for oppstart er fastsatt.

- Vi begynner midt i juni, da kommer de første pilotene med bylivstiltak og fjerning av parkeringsplasser i seks områder, blant annet her ved Oslo rådhus. Vi fjerner parkeringsplass for privatbiler trinnvis, slik at de i 2019 vil være borte fra gateplan innenfor Ring 1, sier Nguyen Berg til VG.

Parkeringshusene vil fortsatt være åpne for parkering.

Nguyen Berg opplyser at det også blir forbudt med gjennomkjøring i Oslo sentrum fra 2019.

Les også: Her skal Oslo bli bilfritt

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BILFRITT: Her i de markerte gatene skal det bli parkeringsfrie soner i 2017. Byrådet setter igang et pilotprosjekt i seks områder av sentrum.


- Myte at motstanden er stor

Nguyen Berg mener det er en myte at motstanden mot prosjektet er så stor.

- At motstanden er så stor, er nok delvis en myte skapt av nasjonale medier. Flere målinger viser at vi har solid støtte i befolkningen både når vi bygger sykkelstier og fjerner parkeringsplasser for å gi mer plass til menneskene i byen, sier hun til avisen.

Mens den opprinnelige planen var å fjerne 700 parkeringsplasser på gateplan fra 1. juni, vil det nå bli fjernet om lag 400 plasser i løpet av året.

- Innføringen av fase 1 strekkes ut i tid over 2017 og 2018. Dette er et prosjekt hvor vi lærer mer om prosessen, mens prosjektet tar form. Det er derfor vi har funnet ut at vi i år starter med seks pilotområder, sa byråd for byutvikling, Hanne E. Marcussen (MDG), til Nettavisen i april.

Les også: Slik skal Oslo sentrum bli bilfritt

VIDEO: Her skal parkeringsplassene fjernes:


- Skape mer byliv

Marcussen påpekte at målet med fjerningen av parkeringsplassene er at det skal bli mer folkeliv i gatene.

- Hensikten med fjerningen av parkeringsplassene er å skape mer byliv i Oslo sentrum. I planleggingen har de seks pilotområdene utpekt seg til å ha størst potensiale for å få til mer byliv relativt raskt, sa hun.

Der parkeringsplassene blir fjernet, ønsker det rødgrønne byrådet å åpne for mer uteservering og handel i gatene, samt legge til rette for ulike arrangementer og aktiviteter.

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på iPhone her

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på Android-telefon her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere