RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TENKEPAUSE: Miljøbyråd i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, mener at dagens plan for sykkelvei til Bygdøy er for omfattende. Derfor stopper hun planene.
TENKEPAUSE: Miljøbyråd i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, mener at dagens plan for sykkelvei til Bygdøy er for omfattende. Derfor stopper hun planene. Foto: Cornelius Poppe (NTB scanpix)

MDG snur om omstridt vei

- Sykkeltilrettelegging skal ikke skje for enhver pris, sier Lan Marie Berg.
Sist oppdatert:

Samferdsel- og miljøbyråd Lan Marie Berg varslet i dag at de mye omdiskuterte planene om å bygge sykkelvei på Bygdøy skal gjennomgås på nytt, for bedre å ivareta det kulturhistoriske landskapet og naturverdier.

Det melder Miljøpartiet De Grønne i en pressemelding.

SYKKELVEI: Planen for sykkelvei på Bygdøy var så omfattende at den ville ha medført at de gamle trærne langs Dronning Blancas vei ville ha blitt borte.

Dette gjelder den omstridte strekningen Dronning Blancas vei, Bygdøyveien og Museumsveien.

Fornøyd

- Vi er svært glade for dagens utspill i saken. Dette er positivt at man nå kan få sett på et miljøvennlig alternativ for sykling på Bygdøy, sier Sten Sture Larre i Fortidsminneforeningen i Oslo og Akershus til Nettavisen.

Sommeren 2016 klaget foreningen inn vedtaket om sykkelvei til Klima- og miljødepartementet fordi den mente at sykkelveien ville medføre et vesentlig inngrep i kulturlandskapet og i det biologiske mangfoldet på Bygdøy.

- For Omfattende

- Dagens forslag er for omfattende, sier Berg ifølge pressemeldingen. Nettopp det har beboere sagt lenge.

- Folk vil lenke seg fast til trærne på Bygdøy, sa beboere som startet naboaksjon og en Facebook-gruppe for å stoppe planen.

Under ser du Bygdøyveien med de gamle trærne slik den ligger i dag. Artikkelen fortsetter under det interaktive bildet.

Les også: Denne sykkelstien vil MDG-Lan ha

Også Høyre gikk ut og ba bystyret i Oslo besinne seg med planen som ville ha ført til at 100 gamle trær måtte vike vei for sykler på Bygdøy.

Les også: Ber MDG stoppe prestisjeprosjekt

- Jeg er stolt over sykkelsatsingen vi jobber med i Oslo. Men sykkeltilrettelegging skal ikke skje for enhver pris. Det er viktig at vi også tar hensyn til skadeomfanget på viktige naturverdier og kulturhistorisk landskap. Det er kjernen i saken på Bygdøy, sa Berg.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere