RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Med sidevinden som våpen

Sist oppdatert:
BLOGG: Gabriel Rasch avslører hemmeligheten bak sin suksess.

Før i tida, rundt Røyse på Ringerike. Der syklet det en gjeng 12-13-åringer fram og tilbake da det blåste som mest. Tett inntil hverandre, på hjul. Ved siden av hverandre der det var ly for vinden. Det var ingen pulsklokker, ingen datamaskiner, ingen karbonhjul.

Det var bare vinden og en voksen stemme bak oss som ropte:

- TETTERE!!

Eller:

- ROLIG!!

Eller:

- JEVNT!!

Det var Mads Kaggestad, Ole Petter Hungerholdt, Roy Sønsterud og meg. Med tungene langt ute av munnen og et godt tak nederst i bukken på styret. Med Birger Hungerholdt som ropte/korrigerte bak oss. Her trente vi på sidevindskjøring, her la vi grunnlaget for noe av det aller viktigste i sykkelsporten: Å mestre sidevinden og gjøre det til en fordel for oss.

Nå mange, mange år senere har jeg selvfølgelig lært utrolig mye mer om sidevind sykling, eller vifte som vi kaller det. Det er enkelt og greit slik at om vinden kommer fra venstre, er det mest ly for vinden på høyre side av mannen foran deg. Derfor ligger rytterne på siden av hverandre i sidevinden, helt til det ikke er plass til flere i veibanen. Slik rullerer vi rundt, framover-, rundt- og bakover igjen. Det eneste problemet her er at det aldri er plass til alle, så først må man kjempe om plassen, deretter må man rundt, og på vei tilbake må man inn på vifta igjen før veien tar slutt, og du havner ute i vinden.

Og uansett hvor sterk du er: Tilbringer du mer enn 10-15 sekunder der, så er du av.. Løpet er over! Vi i Garmin-Cervélo er veldig flinke til å hjelpe hverandre inn igjen på vifta, rope til hverandre og kommunisere underveis. Er vi mange nok fra samme lag, lager vi noen ganger «halv vei». Det betyr at vi legger oss sakte over mot midten av veien slik at det ikke blir plass til så mange ryttere. Der fortsetter vi i samme fart i tre-fire minutter før vi åpner opp igjen. Da blir gruppa fort mindre og det blir mindre stress å komme innpå igjen. ;)

Til slutt noen lette data for treningsnerdene der ute: Jeremy Hunt hadde totalt 340 watt i snitt på etappen. De første 60 min 370, første 40 min 380, første 30 min 390, første 20 min 400. 20 ganger over 1000 watt over de første 20 minuttene. Vi hadde også et strekk på 20 minutter med et snitt på 66,2 kilometer i timen.

Så der har dere litt å sikte mot! ;)

Sykkelhilsen Gabba

Les flere sykkelnyheter på procycling.no!
Følg oss på Facebook og Twitter!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere