RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mediekjemper i tottene på Posten

Sist oppdatert:
Tre av landets største mediebedrifter går sammen om å starte Mediapost AS. Sammen håper de å ta bladkunder fra Posten.

Med et massivt budapparat som jobber natten gjennom for å levere aviser til 1,5 millioner husstander ønsker A-pressen, Orkla Media og Aftenposten å ta for seg av Postens avis- og bladkunder, etter at Posten kunngjorde en større prisstigning på distribusjon av blader og aviser.

Sammen stifter de tre medieselskapene Mediapost AS som skal markedsføre og formidle distribusjonstjenester for medieprodukter, dermed kan distributører av aviser, blader og bøker få et alternativ til Posten.

Ifølge Mediapost er Fagpressen allerede enige om å sette i gang testdistribusjon av flere fagblader.

A-pressen, Orkla Media og Aftenposten eier en rekke distribusjonsselskaper i Norge, og disse vil stille sine distribusjonsnett til rådighet for Mediapost AS. De tre mediekonsernene og deres distribusjonsselskaper skal nå i stedet for å konkurrere, samordne sine distribusjonsnett som dekker store deler av østlandet og Nord-Norge.

Det nye selskapet blir en konkurrent til andre post- og distribusjonsselskaper og vil benytte ny og effektiv teknologi.

- Dette lages som en konkurrent til Posten. Tanken er at produktene skal distribueres raskt og effektivt til husstandene, sier Tone Løyland i Distribution Innovation AS, et selskap som utvikler og drifter nye tekniske løsninger for distribusjon basert på avisenes budtjenester.

Distribution Innovation er også eid av A-pressen, Orkla Media og Aftenposten. I dag kjøpte A-pressen seg inn med 20 prosent i dette selskapet.

- Mediapost tilbyr fleksible distribusjonsløsninger for nye kunder. Vi tilbyr forutsigbare priser og garanterer at blader og andre produkter blir levert sammen med avisen dagen etter innlevering, sier distribusjonsdirektør i Aftenposten Per Iversen i en pressemelding.

Even Trygve Hansen i Fagpressen sier at de ser på nykommeren med stor interesse. For dem er det viktig å finne konkurrenter til postdistribusjon av fagblader. Flere fagblader frykter betydelige kostnadsøkning når Posten setter opp prisene.

- Mediapost kan tilby levering i postkassen dagen etter til en konkurransedyktig pris, sier administrerende direktør Even Trygve Hansen i Fagpressen.

Håpet er at selskapet skal inngå avtaler med andre mediekonsern rundt om i landet. I byer som Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim har henholdsvis Bergens Tidende, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen store budselskaper.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere