RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Medieprofessor mener VG er et mysterium

Sist oppdatert:
- Økningen til VG er ganske utrolig, spesielt når vi ser på tendensene i våre naboland, sier medieprofessor Martin Eide.

Martin Eide disputerte til doktorgrad ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Popularisering, modernisering, strukturering. En populæravis tar form. Verdens Gang i forvandling 1945-81."

I 1995 publisert han en bok på Schibsted Forlag med tittelen "Blod, svette og gledestårer. Verdens Gang 1945-95"

Den tar for seg VGs utvikling til å bli en populæravis etter krigen. Både siden 1981 og 1995 har imidlertid VG fortsatt den enorme veksten.

I 1975 fikk avisen gjort en internanalyse hvor de mente at taket på opplaget kunne ligge på 150.000 eksemplarer daglig. I 2002 var snittopplaget på rundt 390.000 kopier.

Internt i VG snakker de lite om når de vil nå taket på salget, se intervju med VG-sjef Aslak Ona i Propaganda tidligere i dag.

- Avisen treffer tydeligvis publikum og står opp mot konkurransen fra eter- og nettmediene på en spesiell måte. Mens mange andre aviser sliter med opplaget og viser visse tendenser til å bli påvirket i den harde konkurransen, klarer VG seg, sier Eide til Propaganda.

VG-sjef Aslak Ona beretter om en aviskonkurranse som ble hardnet da TV-en kom for alvor inn i norske stuer på 60-tallet. Martin Eide sier at stagnasjon i avislesingen har blitt spådd de siste 30-40 årene.

- Vi har i svært mange år hørt at dette ikke kan vokse videre inn i himmelen. Og det finnes jo noen grenser, det er ikke akkurat alle aviser som øker i disse dager. Nå er ikke avisleserne tjent med bare VG, man trenger også litt fordypning, men det er ikke VGs oppgave å sørge for det, sier Eide som er imponert over at VG har funnet sin posisjon også på Internett.

- Hvis det skulle snu på papir, vil de ha Internett til å ta i mot. VG har en tendens til alltid å lande med begge beina på bakken, jeg er sikker på at de vil sikre inntektssiden sin på et vis, mener professoren.

- Avisen har vært lydhør og tilpasningsdyktig, og spilt på lag med leserne. Det er blitt satset på populærkultur og forbrukerkultur, avisen er blitt forbrukernes talsmann, sier han og peker på at både VG og Dagbladet står midt i samfunnsdebatten, i motsetning til tabloidaviser i for eksempel Tyskland og Storbritannia.

- Resepten til VG ligger nok i den veldig folkelige redaksjonelle dekningen, og det å være den snusfornufige forvalteren. Avisen treffer folks hverdagsliv så til de grader, mener han og viser til værforsidene om sommeren som et eksempel.

- Det viser seg nettopp i at de skriver såpass mye om været. Alle aviser har denne dekningen, men VG er mye mer bevisste og gjør det gjennomført. I fjor ble det latterliggjort at avisen spådde hetebølge fire ganger, men til slutt fikk de jo rett, ler han og viser til at avisen i 2003 gjentar oppskriften. I år har VG i en utgave til og med flyttet ned logoen på forsiden for å få plass til solskinnet.

- De hever seg over kritikken og gir rett og slett f.. i hva andre mener.

Eide har skrevet mye om VG gjennom tidene. Han kaller avisens redaksjonelle linje for "en hardslående forsiktighet".

- På den ene siden fråtser avisen i blod og trykksverte, på den andre siden balanseres dette med de lette og ledige gladsakene.

VG-sjef Aslak Ona påpeker at VG et produkt som forbrukerne faktisk betaler for, i motsetning til andre mediekanaler som formidler gratisinformasjon som indirekte er subsidiert av reklamekroner.

- Det sier egentlig ikke så mye om kvaliteten på produktet at folk betaler for det. Det er heller en vane som har etablert seg blant nordmenn. Som reklamen sier: dagen blir ikke helt den samme uten; man føler det er noe som mangler hvis man ikke får lest aviser en dag, mener medieprofessoren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere