RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Meget kostbar spotstrategi

Sist oppdatert:
Befrakterne i stortankmarkedet har ikke akkurat lykkes med sin vekting mellom lange kontrakter og spotmarkedet det siste året. Rederne har derimot kunnet smile hele veien til banken
Det siste året har sett fra et befraktersynspunkt blitt et historisk dyrt år for frakt av olje. Spesielt når en ser på deres beslutninger rundt fraktestrategi ved inngangen til 2004.

En av de viktigste beslutningene for befraktere er vekting mellom å ta tonnasje inn på lange kontrakter eller å velge spotmarkedet til å dekke sine behov.

Ifølge skipsmeglerhuset Poten & Partners var differansen mellom et spotstrategi og en langsiktig strategi spesielt stor i desember 2003.

På det tidspunktet kunne befraktere av supertankere velge mellom å ta inn et moderne skip på et treårig timecharter til 31.000 dollar pr. dag, eller spotrater på 87.000 dollar dagen.

Overraskende nok ble det gjort kun en håndfull langsiktig kontrakter, selv om mange befraktere ifølge Poten hadde uttrykt interesse for lengre kontrakter.

Fasiten etter ett år er meget skuffende lesning for befrakterne, spesielt sett i lys av at deres manglende signatur på de langsiktig kontrakt stort sett skyldes at rederne ikke vil gå ned ytterligere 500 dollar pr. dag på raten, slik befrakterne forlangte.

Status i januar 2005 er at befrakterne har endte opp med å bruke 20 millioner dollar mer pr. supertanker på å gå spot enn de 182.500 dollar det ville kostet dem å signert den treårige kontrakten på raten rederne forlangte for ett år siden.

Tankrederne med John Fredriksen og Frontline i spissen kan imidlertid glede seg stort over befrakternes strategivalg i desember i 2003, når de nå finregner bunnlinjen for fjoråret.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere