RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Melker forretnings-reisende

Sist oppdatert:
SAS melker forretningsreisende på flere av sine strekninger, blant annet Bergen - Oslo. Betalingsvilligheten er så stor at selskapet fjerner billigsetene på enkelte avganger.

Er du forretningsreisende på vei mellom Norges største byer, og i tillegg kommer i siste liten? Da skal du nok se at du er en av SAS' favorittpassasjerer. SAS har erfart at nettopp denne passasjergruppen er svært attraktiv og kan melkes for det de er verdt.

- Betalingsvilligheten kjenner knapt noen grenser for å komme med i siste liten. Enkelte vil gladelig betale 10.000 kroner for en enkeltbillett til Bergen for å bli med på akkurat «det» flyet, sier Terje Røli til Dagens Næringsliv.

Vil auksjonere bort
Røli jobb som sjef for SAS' Revenue Managment er å få passasjerene til å betale mest mulig for billetten.

I løpet av tre år håper flyselskapet at det kan auksjonere bort plassene på de mest attraktive avgangene.

Ikke billig-billetter
Å få billige billetter på de mest populære avgangene er det trolig bare å se langt etter. Thomas Jørgensen i Inventory-avdelingen forteller at billigbilletter holdes unna de mest attraktive avgangene.

- Eksempelvis styrer vi strengt i den forstand at vi nesten ikke tilbyr billetter i de rimeligste priskategoriene på morgenflyene ut av Oslo til eksempelvis Trondheim mandag til torsdag, sier Jørgensen til Dagens Næringsliv.

- Alle er interesserte i de rimeligste billettene og dermed kan vi ikke selge billig når vi forventer at etterspørselen og dermed betalingsvilligheten er stor, konkluderer Terje Røli overfor Dagens Næringsliv.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere