RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mener ny praksis kan ødelegge norske nettmålinger

Sist oppdatert:
Dagbladet.no, som selv har fått på pukkelen for å vanne ut norske internettmålinger, advarer mot å inkludere engelske versjoner i gruppen for norske nettsteder.

I begynnelsen av oktober kom metodegruppen for internettmålinger sammen i sitt månedlige møte for å diskutere problemstillinger rundt RedMeasure, TNS Gallups nettmålinger.

Ett av punktene på programmet var en henvendelse fra Dagbladet.no angående engelske seksjoner på Aftenposten og Nettavisen. Rune Røsten i Dagbladet hadde bedt metodegruppen, som består av mange av de største nettstedene i Norge, se nærmere på de engelske seksjonene når det gjaldt utseende, navigasjon samt innhold.

Spørsmålet til Dagbladet.no, representert ved eierselskapet DB Medialab, var om disse seksjonene skal telles med under rene nettsteder. RedMeasure-målingene er delt opp i rene nettsteder og samkjøringer.

Før jul oppstod det en strid om Dagbladets bruk av det eksterne nettstedet 123spill.no, som de inkluderte i tallene. Det ble den gang konkludert med at Dagbladet ikke kunne inkludere tallene fra 123spill.no i sine egne fordi det i utgangspunktet var et eksternt nettsted (se lenke til egen sak under denne).

Nå konkluderer metodegruppen at begge nettsteder tilfredsstiller kravene til å telle disse seksjonene.

"I begge tilfeller er look-and feel i overenstemmelse med resten av nettstedet. Det er samme redaksjon, samme eier og for nyhetssteder vil det være naturlig at nyhetene legges ut på engelsk." skriver gruppen i sitt referat fra møtet.

- Selvsagt nekter ikke vi Aftenposten og Nettavisen å lage egne engelske versjoner. Det må de gjerne gjøre, men da må trafikken telles separat og eventuelt inkluderes på samkjøringslistene til de to nettstedene. Å holde trafikken på de engelske utgavene skjult og inkludere de rett i den vanlige trafikken, er å holde annonsørene for narr, mener Rune Røsten hos DB Medialab.

- Dette er i utgangspunktet meget prinsippløst. Men mer alvorlig er det at de gjør nettet en bjørnetjeneste som annonsekanal. Nå er nettet på rett vei kommersielt sett og da er det viktig å ikke ødelegge den tilliten vi er i ferd med å bygge opp. Ved systematisk å inkludere brukere fra utlandet, brukere som på ingen måte er i annonsørenes målgruppe, undergraver dette nettets troverdighet og svekker dokumentasjonen av nettet som annonsekanal. Det tjener heller ikke til å sikre ensartet grunnlag for sammenligning av nettsteder samt å sikre annonsørene et oversiktlig og korrekt grunnlag for å vurdere bruken av nett i reklamesammenheng, sier Bengt Berglund som er sjef for salget hos Dagbladet.no.

Salgssjef Bent Berglund understreker at de går ut med dette for å advare mot å vanne ut målingene, ikke fordi de selv ble nektet å inkludere spilltjenesten i sine egne målinger for et halvt år siden.

- Problemet med dette er at det bryter ned intensjonen til lista. I utgangspunktet er RedMeasure laget for å ha et ensartet grunnlag hvor nettsteder kan offentliggjøre sine størrelser på trafikken. Med utenlandske versjoner kan man få et feilaktig bilde av konkurransebildet, selv om både Aftenposten og Nettavisens engelske seksjoner er små i dag, sier Berglund som viser til at man på engelsk kan gjøre få og effektive markedsføringstriks for å øke trafikken til nettstedene formiddabelt.

- Du kan jo se for deg at ett nettsted over tid kan bli større enn hele populasjonen i Norge. Det er ingen tvil om at slikt nettsted må inn på samkjøringslista, mener Røsten.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere