RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Trening.no

Mer effektiv trening for rumpa

Sist oppdatert:
Trener du knebøy? Her er tips som gjør øvelsen mer effektiv for rumpa.

(SIDE2): Det å endre avstanden mellom beina har ofte blitt anbefalt som en metode for å isolere muskler i øvelsen knebøy. Gir det ulik effekt å trene knebøy med bred fotstilling versus smal?

Hensikten med denne studien var å sammenligne muskelaktivitet i 6 ulike muskler i underkropp ved utførelse av knebøy med ulike beinstillinger og motstand.

Denne artikkelen er levert av Trening.no

Metode
Forsøkspersonene var 9 menn. Deres maksimale styrke i knebøy ble målt med skulderbreddes avstand mellom bena. For å måle muskelaktivering ble det brukt EMG.

Følgende muskler ble det gjennomført målinger på: rectus femoris, vastus medialis, vastus lateralis, adductor longus, gluteus maximus og biceps femoris.

Testene ble utført ved at forsøkspersonen gjennomførte 5 repetisjoner uten pause med ulik beinstilling. Beinstillingene var enten skulderbredde, smal beinstilling (75 prosent av skulderbredde) eller bred fotstilling (140 prosent av skulderbredde).

Disse testene ble utført med to ulike belastninger, enten lav belastning (60 prosent av 1RM) eller tung belastning (75 prosent av 1RM).

Tid hver deltaker brukte på å heve og senke vektstangen ble kontrollert.

Resultat
Målingene viste av ulike beinstilling ikke påvirker musklene på fremsiden av låret (rectus femoris, vastus medialis, and vastus lateralis). Disse musklene fikk bare økt EMG aktivitet ved økt belastning.

Musklene i rumpa (gluteus maximus) og innsiden av låret (adductor longus) fikk endringer i EMG aktivitet når man endret fotstilling.

Muskelaktivitet i rumpa, innside av lår og baksiden av låret (biceps femoris) ble også økt ved type muskelarbeid. Bakside av lår hadde høyest muskelaktivering heving av vektstangen.

Konklusjon
Ut fra resultatene antas det at smal eller bred fotstilling ikke gir endret muskelaktivering i musklene på fremside lår. Men bred fotstilling gir høyere muskelaktiveringen til musklene på innsiden av låret og rumpa.

LES MER:

De beste rumpeøvelsene

En sammenligning av knebøy og knebøy i Smith-maskin

Er det sammenheng mellom løpshastighet og styrke i knebøy hos fotballspillere?

Kilde: Med Sci Sports Exerc. 1999 Mar;31(3):428-36. Stance width and bar load effects on leg muscle activity during the parallel squat. McCaw ST, Melrose DR. Source Department of Health, Physical Education and Recreation, Illinois State University, Normal 61790-5120, USA. smccaw@ilstu.edu

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere